verordening politie gerechtvaardigd?

Als een arrestatieteam van de politie op de openbare weg enkele mensen in de boeien slaat, mag dit team de omstanders verordenen om geen foto’s van het hele gebeuren te maken? (ook als 'de fotograaf' in zijn eigen tuin staat?)

11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee. Zolang ze niet de akties van een arrestatieteam verhinderen, belemmeren of moeilijker maken is er geen enkele wettelijke grondslag waarop een AT dit kan voorkomen.

Wel kan het zo zijn dat iemand voor zijn eigen veiligheid wordt weggestuurd maar dat is situatieafhankelijk. Het AT komt niet omdat iemand een rolletje drop heeft gestolen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoewel in de wet voor de Journalistiek staat dat alles vanaf openbare weg gefilmd e.d mag worden, zitten hier wel een paar maar-en aan. Als het namelijk de opsporing bellemerd of de werkomstandigheden, mag de Politie dit verbieden. Hier moet je ook naar luisteren. Maar dit geld uitsluitend als het maken van fotos en films ( die daarna bijvoorbeeld geplaats worden op internet) een belemmeringen vormen voor de opsporing of oplossingen van de zaak. En, alleen de Politie kan dat be-oordelen.