Krijg je langer een uitkering als je bijvoorbeeld 30 jaar hebt gewerkt ipv 6 maanden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

De looptijd van de ww uitkering hangt af van uw leeftijd en arbeidsverleden. De WW beslaat een periode van minimaal 3 maanden en maximaal 38 maanden.

Arbeidsverleden Duur WW-uitkering
3 jaar 3 maanden
4 jaar 4 maanden
5 jaar 5 maanden
10 jaar 10 maanden
15 jaar 15 maanden
20 jaar 20 maanden
30 jaar 30 maanden
38 jaar 38 maanden (= maximum)
40 jaar 38 maanden

Toegevoegd na 2 minuten:
Een beter overzicht kan je vinden op de website van het uwv:

http://www.uwv.nl/particulieren/zoekresultaat/faq_uwv.aspx?questionid=19521&handle=24069160&number=6&cid=179&qq=duur%2Bww&clicktype=l&categoryid=179&questiontitle=Hoe+lang+duurt+mijn+%23%3F&3383=WW-uitkering&3384=WAO-uitkering&112=Wajong-uitkering&384=Zwangerschapsuitkering&113=WAZ-uitkering&3510=Ziektewet-uitkering&answerid=3383
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er wordt gekeken naar de laatste 5 jaar, heb je in die 5 jar een jaar gewerkt dan wordt datin de berekening meegenomen, ook al heb je voor die tijd meer gewerkt
anneliez
13 jaar geleden
Om recht te krijgen op een WW-uitkering moet u aan de wekeneis voldoen: u moet in de 36 weken voor de eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken in loondienst gewerkt hebben. U hoeft niet fulltime te hebben gewerkt: wanneer u in een week op één dag heeft gewerkt, telt die week mee als gewerkte week. De weken waarin u vakantie of ander doorbetaald verlof heeft opgenomen, kunt u ook meetellen. Weken waarin u als zelfstandige heeft gewerkt, tellen niet mee. Ook weken die al zijn meegeteld voor een eerdere uitkering tellen niet mee. Voor musici, filmmedewerkers en artiesten en de werknemers die deze groepen technisch ondersteunen bestaat er een verlaagde wekeneis. Zij moeten 16 uit 39 weken gewerkt hebben.

Voldoet u aan de wekeneis, maar niet aan de jareneis, dan krijgt u een kortdurende WW-uitkering. Deze uitkering duurt maximaal een half jaar en bedraagt 70% van het minimumloon.

De hoogte van uw WW-uitkering is niet gekoppeld aan het inkomen van uw partner of andere gezinsleden. Ook uw eigen vermogen heeft geen invloed op de hoogte van de WW-uitkering.

Wat betekent de jareneis?
De jareneis houdt in dat u in de voorgaande vijf kalenderjaren ten minste vier jaar gewerkt moet hebben (Het jaar waarin u werkloos wordt, telt niet mee.) Per jaar moet u minstens 52 dagen in loondienst geweest zijn.

Heeft u de afgelopen jaren niet gewerkt, maar voor uw kinderen gezorgd, dan kunt u een deel van die jaren ook meetellen als gewerkte jaren. In 2005 en de jaren daarna telt alleen de verzorging van kinderen jonger dan vijf jaar mee. Een heel verzorgingsjaar telt in 2005 en 2006 voor driekwart jaar en vanaf 2007 als een half jaar mee voor de jareneis. Een jaar telt niet mee wanneer u meer dan zes maanden in dit jaar een werkloosheidsuitkering heeft ontvangen (WW of wachtgeld).