'Binnen hoeveel dagen moet je een bewijs van inbeslagname ontvangen als adres bekend is bij politie?'

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (1)

Zie hieronder artikel 94, lid 3 uit het Wetboek van Strafvordering.

Het afgeven van een bewijs van ontvangst aan degene bij wie een voorwerp in beslag is genomen, moet "zoveel mogelijk" gebeuren.

Het lijkt me een bepaling die zo rekbaar is als elastiek.

De Nationale Ombudsman was in een specifiek geval echter van mening dat bij inbeslagname onmiddellijk een ontvangstbewijs moet worden afgegeven. Zie het bronbestand.

"Artikel 94

1.
Vatbaar voor inbeslagneming zijn alle voorwerpen die kunnen dienen om de waarheid aan de dag te brengen of om wederrechtelijk verkregen voordeel, als bedoeld in artikel 36e van het Wetboek van Strafrecht , aan te tonen.

2.
Voorts zijn vatbaar voor inbeslagneming alle voorwerpen welker verbeurdverklaring of onttrekking aan het verkeer kan worden bevolen.

3.
Van de inbeslagneming van een voorwerp wordt, ook in geval de bevoegdheid tot inbeslagneming toekomt aan de rechter-commissaris of de officier van justitie, door de opsporingsambtenaar een kennisgeving van inbeslagneming opgemaakt. Zoveel mogelijk wordt aan degene bij wie een voorwerp is inbeslaggenomen, een bewijs van ontvangst afgegeven. De opsporingsambtenaar stelt de kennisgeving zo spoedig mogelijk in handen van de hulpofficier van justitie teneinde te doen beoordelen of het beslag moet worden gehandhaafd."
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord, eigenlijk moet ik dus nu een klacht indienen bij de politie?
Computoon
8 jaar geleden
Ik zou niet beginnen met de klacht maar met het vriendelijke verzoek een ontvangstbevestiging te geven. Daarbij kun je verwijzen naar het wetsartikel in mijn antwoord en naar de laatste zin van onderstaande tekst uit de "Aanwijzing inbeslagneming": " II.2. Kennisgeving van inbeslagneming De opsporingsambtenaar relateert de inbeslagneming in de vorm van een proces-verbaal in het zaaksdossier. Tevens maakt de opsporingsambtenaar een kennisgeving van inbeslagneming (KvI) op van de inbeslagneming (artikel 94, derde lid, Sv ) ten behoeve van het OM, ook als de inbeslagneming heeft plaatsgevonden op aanwijzing en onder verantwoordelijkheid van of door de officier van justitie of de rechter-commissaris. De KvI is geen proces-verbaal. Aan de beslagene geeft de opsporingsinstantie een bewijs van ontvangst." Als de politie de opsporingsinstantie is, moet zij dit ontvangstbewijs geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En voor je een klacht indient is het verstandiger om te bedenken naar aanleiding waarvan er iets in beslag is genomen.
In beslagneming of ergens vrijwillig afstand van doen is niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben aan het bellen gegaan en inmiddels bewijs van ontvangst ontvangen.
Alleen de datum van in beslagname is een dag later als de werkelijke datum van inbeslagname en het bewijs van in beslagname is 19 dagen later gedateerd. Kan ik hier iets mee ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen daar kun je niets mee. Het gaat om het wat en om welke reden van inbeslagname. De administratieve gegevens doen er niet toe.
Ik weet niet wat en waarom er in iets in beslag is genomen (gaat niemand overigens iets aan), maar het is altijd het beste te zorgen dat men zo weinig mogelijk opvalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De datum van de officiële inbeslagname kan een dag later liggen, aangezien de officier van justitie eerst beslist of de inbeslagname gehandhaafd wordt.