Als een politiehond achter je aan komt

Als een politiehond achter je aan komt, en je bent een verdachte, dan krijgt die het commando om jou tot stoppen te dwingen, en in de meeste gevallen stop je dan niet en gaat hondje zijn tandjes gebruiken.

Als je ziet dat de agent zijn hond loslaat, en je rent weg, dan komt 'ie achter je aan.

Maar als je na de korte wandeling toch maar besluit dat je je wilt overgeven, en je stopt met rennen, zal hij dan bijten of niet? En hoe maak je duidelijk aan die hond dat jij je overgeeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kortgezegd is je vraag: hoe laat je een politiehond merken dat je jezelf overgeeft tijdens een achtervolging?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vragensteller heeft slecht geweten?

Antwoorden (8)

De honden zijn ervoor opgeleerd als iemand zich op de grond neer legt dat ie zich dan overgeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed opgeleide hond (en dat mag je wel verwachten), zal jou alleen beletten weg te lopen als je niet in bweging bent, en omdat je toch verliest van een hond, kun je maar het beste blijven staan.
anneliez
13 jaar geleden
De beste manier is dan om op je buik de grond te gaan liggen met je gezicht naar beneden. Dit is voor de hond al een teken dat je jezelf overgeeft en voor de agent ook duidelijk.
Voor de veiligheid voor jezelf kan je je handen onder je lichaam houden. Als de agent de hond weer onder commando heeft zal hij wel vragen je handen te spreiden voor zijn eigen veiligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hij pakt je echt !!je vast tot dat hij opdracht krijgt je los telaten dus loop niet weg je wint het nooit het doet echt pijn blijf in zicht Vd agent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-
Onsamenhangend verhaal, slechte punctuatie.
Een goed getrainde politiehond zal je niet bijten zodra je stil staat. Stil staan is ook absoluut stil staan, geen bewegingen maken.
Gaan rennen betekent trouwens voor elke hond, dat je een prooi bent, waar hij achteraan gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx Loenie
Zo'n hond is opgeleid om je het vluchten beletten..meer niet.

Ze houden je enkel en alleen bij b.v. de broek vast maar ze bijten je in feite nooit.

Ze dreigen wel vreselijk waarbij ze jou goed hun (wellicht goed gepoetste) gebit tonen..dus wacht maar rustig die agent af..dan gebeurt je echt niets.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ontbeert duidelijk de nodige praktijkervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sherpa heeft meer ervaring :-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als sherpa bedoelt dat ik met politiehonden, als mogelijke verdachte, nimmer iets uit te staan had, heeft hij daarin gelijk..maar.. Ik heb een aantal keren demonstraties van opgeleide politiehonden mogen meemaken, waarbij de zogeheten 'pak werkers' voor boeven 'speelden' De honden 'handelden' daar geheel overeenkomstig mijn in het antwoord gegeven beschrijving. En dus beschik ik, naar mijn mening, wèl over enige ervaring ter zake. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nogal een verschil tussen een demonstratie (met pakwerkers) en de praktijk.
Bij een demo geven het "baasje" en de pakwerker geen stress signalen af. In een echte situatie wel. Daar is de hond gevoelig voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men heeft mij destijds bij verschillende demonstraties verzekerd dat het om de opleiding tot politiehonden ging. Men gaf ook stellig aan dat..als je rustig wachtte er je niets gebeuren zou..en dat leek mij heel reëel. Want waarom zou een politiehond agressief zijn als de verdachte zich overgeeft..

Als ik jullie geloven moet..is die voorlichting dus onjuist geweest. Okay dan..laten we de discussie dan dus nu maar sluiten.. Dank voor jullie reacties/correcties. Groet, Ton
De hond reageert op commando van zijn begeleider, deze zal een commando geven nav jouw gedrag. De hond kan bijgestuurd worden maw als jij stopt en de begeleider ziet dit kan hij de hond aanroepen om het gegeven commando te veranderen. Stilstaan of liggen werkt soms maar niet altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De "KNPV" traint op zo'n manier dat de hond gezien moet worden als een ambtenaar in functie/een ambtenaar in functie is.
Hij zal ten alle tijde het commando van de begeleider opvolgen.
Echter, de trainingsmethode, en het doel daarvan zijn -globaal- vrij eenvoudig te bewoorden;

- Weiger nooit het commando van de hondengeleider
- Indien er toch wordt geweigerd en ook gevlucht, dan zal de diensthond de achtervolging inzetten.
- Zodra de diensthond de verdachte heeft achterhaald zal deze de verdachte tot stilstand dwingen.
- Tot stilstand dwingen gebeurd door middel van een ferme beet in arm of been.
- De diensthond zal pas loslaten wanneer de verdachte VOLLEDIG bewegingsloos is of wanneer de geleider is gearriveerd.
- Volledig bewegingsloos houdt in dit geval in dat de verdachte met het gezicht naar de geleider gaat staan, armen ontspannen langs het lichaam houdt en echt roerloos is en blijft totdat de geleider de verdachte overneemt en (zo nodig) geboeid heeft.

*** Persoonlijk maak ik altijd de volgende vergelijking;

een diensthond kan min of meer worden gezien als een agent zonder handboeien.
Deze agent zal in elke situatie een verdachte tot stilstand (proberen te) dwingen en vasthouden totdat een collega met handboeien is gearriveerd.
de diensthond is de agent zonder boeien, en de geleider uiteraard de agent mét boeien.
De diensthond zal de verdachte dus tot stilstand dwingen en net zo lang vasthouden totdat hij geboeid of volledig bewegingsloos is. ***

De kleinste beweging wordt, vanaf het moment van stilstand, wederom gezien als vluchten/vluchtgedrag, en wordt beantwoordt door middel van een ferme beet, die blijft tot de geleider is gearriveerd of een bepaald commando geeft.

***Vlucht dus nooit voor een diensthond, want dat is in de regel (vrij) zinloos***