Mag ik een inbreker bedreigen met een nepwapen ?

Stel dat ik een Nerf of Boomco geweer koop bij de Intertoys en deze zwart verf, mag ik een inbreker hiermee bedreigen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je vraag is verwarrend.
Vuurwapen
https://www.google.nl/search?q=nepwapen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjd36n458LNAhWpKMAKHVsnCkYQ_AUICCgB&biw=1920&bih=1099#tbm=isch&q=vuurwapen
Nepwapen
https://www.google.nl/search?q=nepwapen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjd36n458LNAhWpKMAKHVsnCkYQ_AUICCgB&biw=1920&bih=1099
Nerf
https://www.google.nl/search?q=speelgoedwapen&biw=1920&bih=1099&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi80tiH6MLNAhWsKsAKHXE5BmEQ_AUIBygC#tbm=isch&q=nerf

Antwoorden (3)

Officieel niet. Elk pistool of geweer is illegaal maar ook elk neppistool of geweer dat echt lijkt.

De tekst:
Nepwapens

Voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens of met voor ontploffing bestemde voorwerpen zijn verboden. Uitgezonderd van dit verbod zijn speelgoedvoorwerpen als bedoeld in de Richtlijn 2009/48/EG (Europese speelgoedrichtlijn) die sterk op echte wapens lijken.

De kleur van een nepwapen telt niet mee om te bepalen of het nepwapen sprekend lijkt op een echt (vuur)wapen. Het enige dat telt, zijn de vorm en de afmeting van het nepwapen.

Het bezit van een verboden wapen is strafbaar.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus een speelgoedwapen mag wel? Ook als het sterk op een echt wapen lijkt?? Dan zou het antwoord 'ja' zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"als het sterk op een echt wapen lijkt" mag dus niet. :)
Castle
7 jaar geleden
@Helenef je bent duidelijk een persoon die het niet snapt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Castle - het is duidelijk dat ik het niet snap..
Ik lees: "voorwerpen die... zijn verboden. Uitgezonderd van dit verbod zijn speelgoed..." Uitgezonderd van een verbod betekent voor zover ik weet in het Nederlands dat het niet verboden is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De gevraagde wapens zijn duidelijk speelgoedwapens:
https://www.google.nl/search?q=boomco&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwipj6Ge5MLNAhViIcAKHTo1CCQQ_AUICCgB&biw=1920&bih=1099#tbm=isch&q=nerf https://www.google.nl/search?q=boomco&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwipj6Ge5MLNAhViIcAKHTo1CCQQ_AUICCgB&biw=1920&bih=1099 Maar dit antwoord mist de vraag. Ongeacht of BEZIT mag of niet is het de vraag of het bedreigen ermee mag. Deel de aanklacht op:
1. bezit van nepwapen welke teveel op een echt wapen lijkt
2. bedreigen met een nepwapen 1. vrijgesproken/veroordeeld ?
2. vrijgesproken/veroordeeld ? Ik weet niet of vrijspraak op 1, direct betekent dat op 2 ook direct vrijspraak volgt. Het bezit van een verboden wapen is strafbaar. Het is gewoon bij elke speelgoedhandel te verkrijgen...
Neen.

Ook een inbreker mag je niet bedreigen, met een (nep)wapen kan het zelfs gezien worden als een bedreiging tegen het leven gericht.

In dergelijke gevallen geld voor de bedreiger de zelfde regel als voor diegene die een overval pleegt met een nepwapen, voor de bedreigde voelt het een bedreiging tegen het leven.

Officieel mag je in het geheel geen geweld gebruiken om een misdadiger staande te houden, gepast geweld wordt oogluikend toegelaten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer de inbreker jou bedreigt en jij je probeert te beschermen kan de rechter mild oordelen. Over het algemeen zou je theoretisch wel een nepwapen thuis mogen hebben, waarom ook niet. Wat je thuis doet moet je helemaal zelf weten, zolang je maar niet zomaar zonder enige reden iemand bedreigd.
Het is wel debiel voor woorden als een dief jou, daarom voor de rechtbank brengt. Uiteindelijk kwam hij in jouw huis, zonder dat hij het mocht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over het algemeen zou je theoretisch wel een nepwapen thuis mogen hebben, waarom ook niet. Omdat er regels tegen zijn... ik zeg maar wat geks. Je mag wel speelgoedwapens thuis hebben, dat bedoelt de vrager ook wel, maar dan is dat handiger ook zo te benoemen.