Ben je ook strafbaar als je je rijbewijs niet gelijk kan tonen bij een aanhouding?

Op zich heet dit dan vermist of diefstal en moet je aangifte doen bij politie. Officieel mag je dan niet rijden meen ik. Maar wat als een dronken ex zonder je medeweten uit je mapje rij-en verzekeringspapieren haalde en je paar keer onwetend ging rijden in de buurt? Ben je dan ook achteraf nog strafbaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
12.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onwetend komt omdat je niet controleert voordat je gaat rijden.
En ja, dat is (ook) strafbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
?? Ik snap niks van de vraag. "Ben je ook strafbaar als je je rijbewijs niet gelijk kan tonen bij een aanhouding? Op zich heet dit dan vermist of diefstal en moet je aangifte doen bij politie." Wat voor aanhouding? Tijdens het autorijden? Dat heet helemaal geen vermist of diefstal. Officieel mag je dan niet rijden meen ik. "Ja, als je je rijbewijs niet bij je hebt mag je ook niet rijden" Maar wat als een dronken ex zonder je medeweten uit je mapje rij-en verzekeringspapieren haalde en je paar keer onwetend ging rijden in de buurt? Ben je dan ook achteraf nog strafbaar? Nee. Maar dat is een andere vraag dan de hoofdvraag.

Het beste antwoord

Bekeuren wegens het niet kunnen tonen van het rijbewijs kan alleen bij staande houden.
Achteraf bekeuren, omdat jij vorige week gereden hebt zonder je rijbewijs bij je te hebben, kan niet.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leek mij ook ;)
Later blijkt dat alleen de verlenging niet is gebeurd op tijd en ook dat geeft geen rijbevoegdheid (denk aan flitspaal etc)

Andere antwoorden (1)

"Kan ik een boete (bekeuring) krijgen voor het rijden zonder rijbewijs?
Ja. U riskeert een boete als u rijdt zonder rijbewijs. Als u een motorvoertuig bestuurt bent u verplicht uw rijbewijs te laten zien zodra een politieagent daarom vraagt.

Hoogte van boete
De hoogte van de boete voor rijden zonder geldig rijbewijs vindt u in de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM).

Altijd originele rijbewijs tonen
U moet altijd een origineel en geldig rijbewijs kunnen laten zien. Een kopie van uw rijbewijs is niet geldig.

Schade veroorzaken bij rijden zonder rijbewijs
Rijdt u zonder rijbewijs met een motorvoertuig? Dan loopt u de kans dat uw verzekeringsmaatschappij eventuele schade niet dekt."

Toelichtingen als "ik dacht dat ik het bij me had maar..." zullen niet baten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Boete: eur 90.- (2016)

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik denk dat de meeste mensen altijd hun bankpas bij zich hebben. In diezelfde portemonnee kun je ook je rijbewijs doen, is tegenwoordig ook creditcardformaat. Ook de kentekenbewijzen kun je krijgen in creditcardformaat.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank Persoon in dit geval heeft niet gereden sinds de ontdekking gelukkig. Was ook al creditcardformaat)
en zelfs mogelijk een vergissing en had bankpas moeten zijn van een oudere en-en rekening...