Ben je ook strafbaar als je je rijbewijs niet gelijk kan tonen bij een aanhouding?

Op zich heet dit dan vermist of diefstal en moet je aangifte doen bij politie. Officieel mag je dan niet rijden meen ik. Maar wat als een dronken ex zonder je medeweten uit je mapje rij-en verzekeringspapieren haalde en je paar keer onwetend ging rijden in de buurt? Ben je dan ook achteraf nog strafbaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bekeuren wegens het niet kunnen tonen van het rijbewijs kan alleen bij staande houden. Achteraf bekeuren, omdat jij vorige week gereden hebt zonder je rijbewijs bij je te hebben, kan niet.

"Kan ik een boete (bekeuring) krijgen voor het rijden zonder rijbewijs? Ja. U riskeert een boete als u rijdt zonder rijbewijs. Als u een motorvoertuig bestuurt bent u verplicht uw rijbewijs te laten zien zodra een politieagent daarom vraagt. Hoogte van boete De hoogte van de boete voor rijden zonder geldig rijbewijs vindt u in de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM). Altijd originele rijbewijs tonen U moet altijd een origineel en geldig rijbewijs kunnen laten zien. Een kopie van uw rijbewijs is niet geldig. Schade veroorzaken bij rijden zonder rijbewijs Rijdt u zonder rijbewijs met een motorvoertuig? Dan loopt u de kans dat uw verzekeringsmaatschappij eventuele schade niet dekt." Toelichtingen als "ik dacht dat ik het bij me had maar..." zullen niet baten. Toegevoegd na 3 minuten: Boete: eur 90.- (2016) Toegevoegd na 8 minuten: Ik denk dat de meeste mensen altijd hun bankpas bij zich hebben. In diezelfde portemonnee kun je ook je rijbewijs doen, is tegenwoordig ook creditcardformaat. Ook de kentekenbewijzen kun je krijgen in creditcardformaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100