Krijgt de eigenaar van een auto een brief of bericht als de bestuurder, die niet de eigenaar is, bekeurd wordt op een te hoog alcohol gehalte?

Een vriend van mij heeft namelijk gereden in de auto van z'n vriendin haar moeder, maar had nog een beginnend rijbewijs en had net te veel op. Hierdoor komt er een boete, maar die moeder is erg tegen alcohol.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
7 jaar geleden
Nee de eigenaar krijgt geen brief.
Reddie
7 jaar geleden
Jammer genoeg niet.
Met een beginnend rijbewijs, met alcohol op, liijken me twee redenen om nooit meer een auto aan uit te lenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is "net te veel" ? Heeft vriendin daarna gereden?
Is uw vriend staande gehouden of aangehouden? Als uw vriend alleen staande is gehouden, is het kenteken niet van belang. Dan worden de persoonsgegevens van de bestuurder genoteerd en ontvangt hij de beschikking thuis per post.
Hij kan vast gaan sparen - minimaal € 360,00.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de vraag klopt iets niet.
Net te veel bij de houder van een beginnersrijbewijs betekent in ieder geval:
meer dan 0,22‰.
Als iemand met een beginnersrijbewijs meer dan 0,22‰ blaast moeten tegelijkertijd de autosleutels ingeleverd worden.
In de vraag wordt niet vermeld dat er meerdere personen (nuchter en met geldig rijbewijs) in de auto meereden.

Antwoorden (1)

Nee als hij maar z'n boete netjes betaalt komt er niemand achter
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is wel zo dat in dit geval de strafbeschikking rechtstreeks naar deze bestuurder gestuurd wordt.
Het feit komt op de justitiële documentatie te staan, en dat kan weer gevolgen hebben voor de verklaring omtrent het gedrag (VOG). En wat is "net te veel" .Bij meer dan 0,8‰ (ongeveer 3 glazen bier van 25cl) wordt iemand met een beginnersrijbewijs verplicht een cursus te volgen (Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer). Kosten EMA cursus € 894,00 (€ 552,00 cursus- en € 342,00 opleggingskosten) + het boetebedrag.
Houd dat allemaal maar eens geheim.