mag je zelf kiezen als je 18 bent na een uithuisplaatsing om weer thuis te wonen?

Ik was 15/16 jaar oud en werd uit huis geplaatst, maar ik wil nu weer thuis wonen wat zijn mijn rechten hierin en wat kan ik doen om het voor elkaar te krijgen om weer thuis te mogen wonen.
ik woon op dit moment op een open instelling, maar ik zit op dit moment op een heel naar punt van me leven, ik zie geen andere weg meer dan of Zelfmoord of weer voor elkaar te krijgen om weer thuis te wonen! help me please ik heb geen idee wat hierin me rechten zijn.

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Gedwongen of vrijwillig uithuisplaatsing?
Bij vrijwillige uithuisplaatsingen beslist de ouder en de jongere tot beëindiging, tenzij een gemeente op voorspraak van deskundigen een verzoek tot verlenging niet honoreert.
Bij gedwongen moet je bij de rechter zijn.
tinus1969
een jaar geleden
Zouden je ouders je weer thuis willen als je 18 bent?
HeerVoldemort
een jaar geleden
Kan je misschien wat meer informatie geven?
Je bent 18 zeg je, dan ben je bij wet volwassen. Al besluit je onder een brug te gaan wonen, dan is dat jouw keuze. Tenzij je handelingsonbekwaam bent... Als jij bij je ouders wilt wonen en zij willen dat ook, wat zou dan het probleem zijn? Wat het zelfmoord betreft, hoezo is dat of het wonen bij je ouders de enige uitweg? Een woonplaats is toch geen reden om dood te willen. Straks zit je bij je ouders, kom je er achter dat je toch niet gelukkig bent...
Als je serieus nadenkt over zelfmoord, blijf dan niet met je gedachten zitten. Er is altijd een andere uitweg en er zijn altijd mensen die willen helpen. Die hulp kan je ook anoniem krijgen. https://www.113.nl/
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Lijkt me dat ze je eigenlijk op die plek verder zouden moeten helpen. Waarschijnlijk een jeugdinstelling waar je in principe toch al weg moet op je achttiende of eigenlijk net voor je achttiende. Zou anders andere hulp zoeken. Gemeentelijke instantie kan je wellicht verder helpen. Zijn nog andere mogelijkheden, zoals op kamers wonen of beschermde woonvorm.
Wat eventueel wonen bij je ouders betreft zou dat in goed overleg moeten gaan. Maar grote kans dat het niet meer werkt.

Antwoorden (1)

Als je ouders het niet willen, zijn ze niet meer verplicht, omdat je volwassen ben. Als een rechter je ouders zou dwingen om je in huis te nemen, ontstaat er een slechte situatie. Moet je niet eens willen.Ga opzoek naar een eigen kamer of woning, of begeleid wonen, of daklozen opvang met instroom naar een eigen kamer waarbij je ondersteuning krijgt van professionals en begeleiding naar een zelfstandige woning. en of begeleid wonen. ik begrijp dat het eng is, je ben ook nog best wel jong, en kwetsbaar. maar je ouders kunnen je hierbij niet helpen of maken het juist erger omdat zij niet weten hoe ze met jou om moeten gaan. dan krijgen jullie alleen maar ruzie met het risico dat je dan helemaal niet meer welkom ben ook al is het een bezoekje. geloof mij maar het is beter om nu all je kunnen en kracht te gebruiken om weer op te staan en sterker te worden. en als het je gelukt is om op eigen kracht uit dit dal te komen en een eigen woning te vinden. je zal trots zijn op jezelf. en sterker dan ooit. ik weet wel iemand met kamers
een jaar geleden