Hoe zit het met kinderopvang vergoeding als een ouder in therapie moet?

Kun je via je ziektekostenverzekering een vergoeding krijgen als je therapie bv van 13.00 tot en met 16.45 duurt en je tussen en naschoolse opvang nodig bent?

Of waar kun je deze kosten eventueel vergoed krijgen.....een gedeelte belastingdienst mss?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (3)

Indien dit vanuit een ziekte-uitkering is, moet je bij de uitkerende instantie UWV zijn.
Werk je -naast de therapie- en heb je geen uitkering, dan moet je Kinderopvangtoeslag aanvragen via de Belastingdienst.
Heb je een ww-uitkering, dan kun je een beroep doen op een aanvullende uitkering via Sociale Zaken van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet werkt kom je niet in aanmerking voor Kinderopvangtoeslag.
Ook kun je niet af en toe opvang hebben. Je zult een contract moeten afsluiten met een opvangorganisatie, en dat is voor minimaal 2 maanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je kind naar school gaat kun je die toch een keer na school bij een vriendje laten spelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is ook een optie, maar de therapie duurt 24 weken en dat is gewoon erg lastig, omdat kinderen ook wel eens ruzie met elkaar hebben...(ervaring) en het gaat om 2 kinderen eentje van 6 en 10. Ik wil een ander niet opzadelen, maar de opvang is zo duur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het natuurlijk kunnen navragen bij je verzekering, maar ik ben bang dat je toch voor de kosten zelf op moet draaien.
Het klopt inderdaad dat wanneer je niet werk je geen kinderopvangtoeslag krijgt van de belastingdienst. Er zijn echter wel mogelijkheden om hiervoor een vergoeding te krijgen. Wanneer je een laag inkomen hebt en de therapie op voorschrift van een arts is, dan kan je bijzondere bijstand aanvragen bij jouw gemeente.

Informeer hiernaar bij de sociale dienst. Ze gaan daar precies na wat jouw inkomsten en vaste lasten zijn en of je hiervoor in aanmerking kunt komen.