ik heb een ongeluk gehad bij karten, alleen mijn hel vloog af. Kan je hierdoor iets eisen van de kartbaan?

Ik ben gaan karten, en heel stom tegen de wand aangereden. Hierbij verloor ik mijn helm en bril, en ik vroeg me af of die helm wel los zou moeten kunnen komen. Mijn bril is beschadigt, en ik ben benieuwd of ik hierdoor een vergoeding krijg van de kartbaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Belangrijk: De instructeur heeft mijn helm opgezet, en de helm strakker gezet. Ik heb dus niet zelf mijn helm opgezet en vastgemaakt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
paulus811
8 jaar geleden
Ik zou heel blij zijn met alleen materiële schade. Heb je de kartbaan al benaderd? Het blijft natuurlijk wel een probleem om te bewijzen dat jij de helm niet hebt losgemaakt, nadat de instructeur deze heeft vastgezet. Goeievraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas niet alleen materiële schade, ook een gat in mn knie( al gehecht) en verder wat pijntjes die wel meevallen. De kartbaan is nog niet benaderd.
paulus811
8 jaar geleden
Ai, dat is vervelender. Ik zou het zo snel mogelijk voorleggen. Ik kan me overigens goed voorstellen dat er borden hangen met een tekst als 'karten op eigen risico'. Als ik me goed herinner, heb ik zelfs wel eens een formulier moeten ondertekenen waarin ik afzag van aansprakelijkheid,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb dat ook moeten doen en gedaan, maar dat gaat over wat jij zelf doet tijdens het karten. De helm heb ik zelf niet opgezet/uitgekozen, dat hebben zij voor mij gedaan. Volgens mij zijn de instructeurs wel aansprakelijk voor dat soort dingen, ondanks dat ik een formulier heb getekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bel of bezoek het juridisch loket en stel daar deze vraag, https://www.juridischloket.nl/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Karten is inderdaad op eigen risico, maar dit is een bijzondere situatie.

Het beste antwoord

Als je vooraf een formulier ondertekend hebt waarmee je de kartbaan vrijwaart voor aansprakelijkheid voor ongevallen sta je al zwak. (Vaak heb je geen keus: niet tekenen = niet karten.) Je zou hen dan alleen nog aansprakelijk kunnen stellen, als men je bijv. heeft laten rijden met ondeugdelijk materiaal en schade daardoor ontstaat.

In jouw geval zou ik toch proberen een schadevergoeding te vragen:
@ een medewerker heeft de helm vastgezet, niet jijzelf. (Bij kermissen en pretparken zijn het ook altijd medewerkers die bijv. veiligheidsbeugels aanduwen) maar
@ desondanks is de helm afgevallen, wat erop wijst dat de helm niet goed is vastgezet, te groot was of gebreken vertoonde. Als in samenhang hiermee je bril beschadigd is geraakt, maak je m.i. een kans.
Schaafwonden e.d. zijn voor eigen rekening. Die zijn het gevolg van eigen handelen.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, zo denk ik er ook over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Als je vooraf een formulier ondertekend hebt waarmee je de kartbaan vrijwaart voor aansprakelijkheid voor ongevallen sta je al zwak. (Vaak heb je geen keus: niet tekenen = niet karten.) " Zo eenvoudig is dat niet.
Een bedrijf kan nog zoveel laten tekenen of voorwaarden stellen: die voorwaarden moeten aan de wet voldoen. Ik denk niet dat de kartbaan voorwaarden _mag_ stellen die 100% aansprakelijkheid opzegt.