bestaat er ook retentierecht op onroerend goed?

naar mijn weten bestond dat vroeger alleen voor roerende goederen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, er bestaat ook retentierecht op onroerend goed.

Het retentierecht biedt een aannemer de mogelijkheid om de nakoming van zijn verplichting tot afgifte van een onroerende zaak aan een niet-betalende opdrachtgever op te schorten totdat zijn vordering wordt voldaan. De afgelopen jaren is met regelmaat door aannemers van een dergelijk retentierecht gebruik gemaakt. Toch blijkt in de praktijk voor betrokken veelal onduidelijk aan welke vereisten moet zijn voldaan voor een geldig beroep op een retentierecht en wat de gevolgen zijn, bijvoorbeeld ingeval van een faillissement van de opdrachtgever.
In onderstaand artikel zal zulks, mede aan de hand van jurisprudentie, uiteengezet worden:

https://www.vastgoedjournaal.nl/news/13725/57/Essay-Het-retentierecht-van-de-aannemer/
SimonV