Waarom mogen wielrenners wel wildplassen tijdens een wedstrijd?

Ik zag dit (zie filmpje hieronder) vorige week, en ondanks dat het logisch is dat deze wielrenners hun plasje moeten doen, begrijp ik niet waarom zij hier geen bekeuring voor krijgen. Als ik daar nu ga fietsen en in de bosjes ga piesen, krijg ik dat wel.

> http://nos.nl/video/421868-massale-plaspauze-in-wkpeloton.html

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit een serieuze vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een sarcastische ondertoon, maar wel serieus ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is geen wildplassen ;)
Kijk maar eens naar een aflevering wielrennen bij de olympische spelen!
Ze doen het op "aangewezen" plekken
Anders doen ze het gewoon in hun broek;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele goede vraag! Misschien houden ze hun plas op totdat ze buiten de bebouwde kom zijn, al geldt dat ook niet voor iedere gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@2cauliflowers: Ik ken de regelgeving in Engeland niet, misschien is wildplassen daar niet strafbaar. En de Olympische Spelen is natuurlijk toch wat anders, uit het filmpje lijkt dit geen vooropgezet plan. @Lucid: Je ziet ergens een bordje 'Valkenburg' tijdens het filmpje, zowel voor als na het bord wordt geplast, dus ook binnen de bebouwde kom.

Antwoorden (2)

Het het niet aan de openbare weg maar in een wedstrijd parcours. Daar gelden andere regels. Er worden ook bidons weggegooid, tegen het verkeer ingefietst enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegen het verkeer infietsen is logisch, de weg is afgezet voor een 'evenement'. Bidons weggooien kan ook nog, de organisatie is verantwoordelijk voor het opruimen hiervan. Maar de Nederlandse wetgeving geldt nog steeds, bij evenementen mag je ook niet wildplassen. Dus ik vraag me af of dit het antwoord is. In ieder geval dank voor de moeite!
Nee hoor, als je buiten de bebouwde kom even tegen een boom wenst te plassen, dan mag dit gewoon. Zolang je maar niet met je orgaan loopt te zwaaien waar anderen bij zijn, want dan ben je weer schennispleger. Maar buiten de bebouwde kom is wildplassen niet verboden. Voor niemand, dus er is geen onderscheid tussen wielrenners en niet-wielrenners.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh, ik zie inderdaad dat een aantal renners net ná het bordje Valkenburg de broek opent. Dat mag niet nee, maar het lijkt me niet dat een agent hiervoor gaat bekeuren. Hoewel er eentje zowat tegen een geparkeerde auto aan watert, dat vind ik wel echt asociaal. Maar in het filmpje zie je dat veruit de meeste renners net vóór het bordje dat het begin van de bebouwde kom aanduidt, stoppen. Die doen dus niets illegaals. Die anderen zitten formeel fout, maar ik denk dat in een afgezet parcours daar dan toch wat anders tegenaan wordt gekeken. Als je de hele weg al in dienst stelt van de wielrenners, waarbij je dus alles afsluit voor ander verkeer, waarbij je weet dat je afval moet ruimen naderhand, denk ik dat ze wel een oogje dichtknijpen voor een paar van die zeikerts. Want laten we wel wezen: als jij een stukje gaat fietsen dan telt vast niet elke seconde, en dat is voor deze renners wel het geval. Die kunnen moeilijk zo ver mogelijk de bosjes inlopen, even checken of ze vanaf de weg niet te zien zijn, en dan pas hun boom uitkiezen. Als als bij jou wél een keer elke seconde telt en er zijn hele gewichtige redenen om de wet te overtreden, dan word je daar mogelijk evengoed niet voor bestraft, omdat er dan reden is van overmacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt? :o
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dit is gedeeltelijk binnen en buiten de bebouwde kom je ziet ergens een plaatsnaam bord waaraan je dat kunt zien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Art, ik zeg het net. Heb het antwoord inmiddels aangevuld. En ja, buiten de bebouwde kom mag je gewoon wildplassen of -poepen zelfs. Zolang je daar maar niemand mee hindert. Dus middenin het bos mag je gerust tegen een boom plassen of even hurken in de bosjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je, maar vind het toch niet echt helemaal glashelder geformuleerd, dus een beste antwoord kies ik niet. Desondanks, dank!