Ik heb een conflict met mijn makelaar over mijn kamer. Mag ik mijn mening op een poster drukken en voor het raam hangen? of is dit smaad of laster?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik woon trouwens boven deze makelaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij geen goed idee . Beter een goede buur dan een verre vriend . Probeer dit conflict juist niet op de spits te drijven .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wil je eigenlijk mee bereiken dan?? Behalve een ruzie dan he
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, lijkt me niet erg slim als je er boven woont!

Antwoorden (1)

Zie deze definities van smaad, dan kun je, afhankelijk van wat je op de poster zet, zelf bepalen of het onder die begrippen valt:

Wetboek van Strafrecht, artikel 261
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste. "

"Wetboek van strafrecht, artikel 262
Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie. "

Maar ik ga ervanuit dat je verstandig bent en je niet verlaagt tot deze methode, die getuigt van zwakheid. Volwassen mensen treden met elkaar in overleg en als dit niets oplevert, staat uiteindelijk de gang naar de rechter over.

Dit is mijn antwoord en daar zul zul je het mee moeten doen :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
staat uiteindelijk de gang naar de rechter over -> ... open
Computoon