Zijn civiele rechtszaken in principe openbaar?

Van de meeste strafzaken weet ik dat ze openbaar zijn, want je wordt dan aangeklaagd door het Openbaar Ministerie en die vertegenwoordigt het volk, dus is de zaak openbaar. Maar zijn civiele rechtszaken ook openbaar, of niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (2)

De zittingen bij de civiele rechter zijn in beginsel openbaar, dus publiek en
pers zijn welkom. Dat geldt niet voor kinderzittingen en echtscheidingszaken,
in verband met de privacy.

blz 22 https://www.rechtspraak.nl/SiteCollectionDocuments/Rechtspraak_in_NL_web.pdf
erotisi
8 jaar geleden
In het civiele recht is het niet vanzelfsprekend dat zittingen openbaar zijn zoals in het strafrecht.
De wetgever heeft bv generieke uitzonderingen geformuleerd. Zaken op het gebied van familie- en jeugdrecht, faillissements - en belastingrecht worden met gesloten deuren behandeld en zijn niet toegankelijk voor publiek en pers
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Den-Haag/Bezoekinformatie/Paginas/Pers.aspx

Art. 803 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering is in 2011 in overeenstemming gebracht met art. 6 van het EVRM, maar in de Nederlandse regeling blijft het uitgangspunt dat zaken betreffende het personen- en familierecht in beginsel met gesloten deuren worden behandeld.
De rechter kan op verzoek van een belanghebbende, indien zwaarwegende belangen bij openbaarheid daartoe aanleiding geven, in een individuele zaak bepalen dat de behandeling ervan geheel of gedeeltelijk openbaar is, tenzij de belangen van minderjarigen of betrokkenen bij bescherming van hun persoonlijke levenssfeer zich daartegen verzetten. Evenmin is verandering gebracht in de huidige praktijk dat geïnteresseerde derden de behandeling alleen mogen bijwonen als géén van de betrokkenen daartegen bezwaar maakt. Aan de rechtspraak kan worden overgelaten welke eisen aan een verzoek om een openbare behandeling worden gesteld.
Artikel 803 Rv
1. In verband met de belangen van minderjarigen of de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van belanghebbenden, geschiedt de behandeling met gesloten deuren.

Ook in de Faillissementswet is voorgeschreven dat bepaalde verzoeken ‘in de raadkamer’ worden behandeld. Algemeen wordt aangenomen dat dit betekent dat deze zittingen niet openbaar toegankelijk zijn.
Art 4 lid 1 Faillissementswet
De aangifte tot faillietverklaring wordt gedaan en het verzoek daartoe ingediend ter griffie en met de meeste spoed in raadkamer behandeld. Het vonnis van faillietverklaring wordt ter openbare terechtzitting uitgesproken en is bij voorraad, op de minuut uitvoerbaar
Art 218, 220
Ook bij verzoek om surseance van betaling hoort de rechtbank ten bepaalden dagen de schuldenaar in de raadkamer.
De beschikking op het verzoek is met redenen omkleed en wordt uitgesproken ter openbare terechtzitting.
Ook in Hoger Beroep heeft de behandeling plaats in raadkamer; het arrest wordt uitgesproken ter openbare terechtzitting.