Mag iemand die veroordeeld is geweest voor een zedendelict met een minderjarige Japan in?

Het delict is 12 jaar geleden gebeurd en de dader is ervoor veroordeeld in 2005. Mag hij Japan binnen?

Toegevoegd na 2 uur:
Voor alle duidelijkheid: hij gaat niet met de minderjarige Japan in...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
8 jaar geleden
Was het zedendelict met een minderjarige of wil de dader met een minderjarige Japan in? Dat is niet duidelijk uit je vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij gaat alleen. Die 'met' sloeg op het zedendelict 'met een minderjarige'. Wellicht is 'op' correcter?
Antoni
8 jaar geleden
"Op" leidt weer tot andere onduidelijkheden. Het is nu duidelijk.

Antwoorden (1)

In beginsel mag iemand die veroordeeld is (en zijn straf heeft uitgezeten) gewoon afreizen naar Japan. Voor reizen van korter dan 90 dagen heb je met een Nederlands of Belgisch paspoort geen visum nodig. Voor reizen van langer dan 90 dagen heb je wél een visum nodig. Dan loop je dus het risico dat er een achtergrond check wordt uitgevoerd en dat je aangemerkt wordt als 'risico'. Op die grond kunnen ze je dan toegang weigeren tot Japan.

Let wel: ook als je korter dan 90 dagen gaat, dan kan het zijn dat ze je weigeren. Als je bijvoorbeeld onder verscherpt toezicht staat, omdat de kans op herhaling mogelijk is, dan kan het zijn dat deze informatie met buitenlandse diensten wordt gedeeld. Vaak wordt de toegang dan alsnog ontzegd.