Als een geadopteerde broer en zus seks met elkaar hebben, ook al hebben ze geen bloedband, is dit dan wettelijk gezien incest?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
fremar
8 jaar geleden
Ook de adoptieve kinderen van éénzelfde adoptant, en de geadopteerde en de kinderen van de adoptant kunnen niet met elkaar trouwen, maar de Koning kan voor hen een uitzondering maken en het huwelijksverbod opheffen.
http://jeugdrecht.be/?action=artikel_detail&artikel=126
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Let wel dat je (1) hier een bron noemt uit België en (2) dat je feitelijk geen antwoord (of reactie) geeft op de vraag, want die ziet niet op trouwen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Twee dingen. Incest is op zichzelf niet strafbaar in Nederland zolang het vrijwillig is, en beide partners wilsbekwaam en van zekere leeftijd (16/18 afhankelijk van de precieze verhouding, bij broer/zus 16, bij ouder/kind 18) zijn. Er geldt wel een huwelijksverbod (en daaraan verwante beperkingen voor gelijkberechtiging) voor broers en zussen. Echter, in geval twee mensen broer en zus (of broer en broer, of zus en zus) door adoptie zijn, is dat te doorbreken. Met een dispensatie is in dat geval alsnog een huwelijk mogelijk. Dat kan dus wel alleen in geval er geen bloedband is, dus adoptie.

Antwoorden (2)

Wettelijk gezien is er niks op tegen als een volwassen zus en broer seks met elkaars instemming hebben. Als er geen bloedband is dan is er dus al helemaal niks meer om te bespreken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Althans zo is de situatie in Nederland. In andere landen zoals Duitsland wordt incest tussen zus en broer wel strafbaar gesteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het Wetboek van Strafrecht laat zich in het "incestartikel" (art. 249) hier niet over uit en zegt alleen dit:

"Artikel 249
1 Hij die ontucht pleegt met zijn minderjarig kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil, een aan zijn zorg, opleiding of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige of zijn minderjarige bediende of ondergeschikte, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
2 Met dezelfde straf wordt gestraft:
1 de ambtenaar die ontucht pleegt met een persoon aan zijn gezag onderworpen of aan zijn waakzaamheid toevertrouwd of aanbevolen;
2 de bestuurder, arts, onderwijzer, beambte, opzichter of bediende in een gevangenis, rijksinrichting voor kinderbescherming, weeshuis, ziekenhuis, of instelling van weldadigheid, die ontucht pleegt met een persoon daarin opgenomen;
3 degene die, werkzaam in de gezondheidszorg of maatschappelijke zorg, ontucht pleegt met iemand die zich als patiënt of cliënt aan zijn hulp of zorg heeft toevertrouwd."

Feitelijk heeft de wet het hier over seksueel misbruik in het algemeen, in gezagsrelaties binnen en buiten de familiekring.
Computoon