Moet er in een sportschool iemand met verstand van oefeningen en apparaten aanwezig zijn?

Is hier een wet of een regel voor in Nederland? In de sportschool waar ik sport sporten veel mensen die niet weten hoe ze de oefeningen goed moeten uitvoeren. Er loopt geen personeel rond die ze hier advies over kunnen vragen. Mensen moeten alles zelf uitzoeken en krijgen nergens tips bij.

Zijn sportscholen verplicht om iemand met een sportopleiding, gespecialiseerd in fitness, aanwezig te hebben in een hun accommodatie?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
7.4K

Het beste antwoord

Wettelijk gezien moet een sportschool zich alleen houden aan regels mbt legionellabestrijding, veiligheid, wet persoonsgegevens, leveringsvoorwaarden en horeca als dat er is.

Er is wel een keurmerk voor fitness scholen en dat krijg je alleen als je ook de rest op orde hebt. Daaronder valt ook begeleiding en aandacht voor de gast. Maar het is dus niet wettelijk verplicht om een keurmerk te hebben.

Wel vind ik dat er een verplichting zou moeten zijn dat er toezicht wordt gehouden op het juist uitvoeren van oefeningen. Dan kan namelijk hele vervelende blessures voorkomen en zorgt er ook voor dat het effect van oefeningen groter is. Zo is bijvoorbeeld de ademhaling van groot belang bij het doen van oefeningen en dat haal je niet uit een plaatje op een voorgedrukt schema.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ademhaling moet je niet teveel aandacht aan besteden, dat doet een renpaard ook niet, en toch gaat het goed. Klinkt simpel en zo is het ook. Er wordt wel eens gezegd door je neus ademen, echter als je een wedstrijd gaat hardlopen, en geloof me ik heb dit zelf ettelijke keren gedaan, dan krijg je echt niet voldoende zuurstof door je neus, en gaat je mond vanzelf wel open
paulus811
8 jaar geleden
Hoe weet je hoe een renpaard ademt als deze prestatie moet leveren? Bij een juiste ademhaling train je veel effectiever. Probeer maar eens in te ademen als je bijvoorbeeld bij bankdrukken het gewicht omhoog brengt. Je kunt veel meer kracht zetten als je uitademt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Valt onder andere toezicht houden op de goede uitvoering van oefeningen niet onder de regel mbt veiligheid, zoals u die noemt?
paulus811
8 jaar geleden
Nee helaas niet Diegos, al zou dat denk ik wel moeten. Veiligheidseisen zijn bijvoorbeeld dat je een brandblusser hebt hangen en nooduitgangen hebt.

Andere antwoorden (1)

Het moeten kun je niet zoeken in wetten, maar in de overeenkomst die de gebruikers gesloten hebben met de sportschool. Hebben die alleen een toegangsrecht en gebruiksrecht of ook een recht op begeleiding, dat is de vraag die je dient te stellen en daar in ligt ook het antwoord. Veel sportscholen hebben een trainer rondlopen die kennis heeft oefeningen en apparaten, maar niet is te doen om altijd iemand met alle kennis rond te hebben lopen, dus in in de praktijk is het op afspraak persoonlijke uitleg en training in de oefeningen. Dat bij sommige sportscholen deskundig personeel met kennis altijd of vaak aanwezig is of de openingstijden afhankelijk is van de beschikbaarheid van deskundige personeel. Maar meestal doet het personeel alleen toegangscontrole en houd een oogje in het zeil dat er geen rare dingen gebeuren. Een school is een ruimte waar les gegeven kan worden en ook als de leraar er niet is het blijft een school. En veel gebruikers gaan akkoord met toegang en gebruik.