Bij gedeelde aansprakelijkheid: wordt de schade opgeteld en verdeeld over de twee betrokken verzekeringsmaatschappijen?

Dat lijkt me nl. 't eerlijkste, maar gaat 't ook zo?

http://www.goeievraag.nl/vraag/auto-tegelijk-rijbaan-wisslen-botsen.19565

Als ieder zijn _eigen_ schade moet betalen: wat dan als de één een dure Ferrari heeft, en de andere een roestige oude Corolla uit 1988? Dat kan niet eerlijk zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (2)

Dat 'gedeelde schuld' is maar betrekkelijk als er geen andere partijen bij betrokken zijn. Dan is er geen aanwijsbare schuldige, en krijg je allebei niets, bij een simpele WA-verzekering.
AWM
14 jaar geleden
Bij WA krijgt ieder de helft van zijn schade veroorzaakt door de tegenpartij, bij all risk ga je de helft van je no claim-verlies kwijtraken maar krijg je je schade wel vergoed.
Zo was het de laatste keer dat ik een dergelijke situatie
meemaakte, wat heel lang geleden is.
Hoe de regels nu zijn hangt volledig af van de soort verzekering die beide partijen hebben EN van de verzekeraar.
Bij mijn weten is daar geen eenduidigheid in.
Wel helpt het als je een rechtsbijstandverzekering hebt.
De kans dat je dan afgescheept wordt is dan een stuk geringer.
Vergeet deze niet in te schakelen als je die hebt.
Sterkte en glij voorzichtig.