Klopt het dat je verplicht bent de politie te bellen bij een aanrijding met fietser/voetganger?

Ik heb begrepen dat wanneer een scooter/auto/motor etc. een aanrijding heeft fietser of voetganger, ook al is er geen letsel en/of schade en reed je maar bijvoorbeeld 5 km/u je altijd verplicht bent de politie erbij te halen in Nederland. Klopt dit? En zo ja, waarom alleen bij voetgangers en fietsers?

Toegevoegd na 10 minuten:
Bij een familielid van mij, stond een maand geleden politie op de stoep, nadat zij dezelfde dag stapvoets tegen voetganger was aangereden. De voetganger zei dat er niks aan de hand was en liep door, maar heeft naderhand toch de politie gebeld. De agent had tegen haar gezegd dat ze verplicht was 112 te bellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Alleen als er sprake is van lichamelijk en materiele schade en als het overige verkeer in gevaar komt doordat er losliggende materialen over de weg zijn geslingerd en er mensen liggen die niet bewogen mogen worden of niet kunnen bewegen is het je plicht contact op te nemen met de politie die de weg kan afzetten en verkeer kan omleiden.
Uit veiligheid van het overige verkeer is het dan zelfs verplicht.

Voor een aanrijding van een gemotoriseerd voertuig en een voetganger waarbij bovenstaande feiten niet plaatsvinden en het voertuig schadevrij is en de voetganger er met de schrik vanaf komt is het niet verplicht als de aangeredene een excuus en handschudding accepteert. Het mag wel natuurlijk als er sprake was van een overtreding bij 1 van beide partijen maar als de andere partij er geen moeite mee heeft is er geen verplichting.

Het is alleen niet slim van die voetganger er naderhand aangifte van te doen omdat de bewijslast verdwenen is en dit de politie lastiger maakt de situatie juist in te schatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee je hoeft sowieso geen politie te bellen alleen in geval van ernstige verwonding, zelf kan men wel bedenken dat dan ook een ambulance gebelt moet worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja toen het mij overkwam stopte er toevallig iemand van stadstoezicht en die riep de politie op, als antwoord kregen wij dat ze het bij aanrijdingen niet nodig vonden om te komen tenzij er ernstige gewonden zijn
Neen, zelfs bij lichte verwonding is men niet verplicht de politie te waarschuwen.

Als je wel de politie waarschuwt is de kans groot dat ze niet komen.