Mag een docent je mobiel afpakken en je whatsapp berichten lezen en op reageeren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerste mag, tweede niet!
Ritsuka
8 jaar geleden
gebruik je je telefoon tijdens de les? dan mogen ze afpakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als een docent jouw telefoon afpakt is hij/zij strafbaar. Een voorwerp in bewaring nemen zonder toestemming van de eigenaar mag alleen bij verdenking van een strafbaar feit. Een overtreding van de huisregels (niet je telefoon gebruiken tijdens de les) is niet per se een strafbaar feit. Als een leraar jouw telefoon afpakt mag je hem/haar zelfs aanhouden voor diefstal. Mits je diegene per direct overdraagt aan een opsporingsambtenaar (politie), alleen dat raad ik je niet aan. Het lezen van whatsappberichten en het reageren daarop is privacyschending en is dus ook een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tweede kan echt niet. Zowel het lezen als het reageren is echt van de zotte...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had er gelijk melding van gemaakt, bij de school. Het zou reden zijn voor een stevig gesprek met de leraar in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou alsnog even een afspraak maken met rector en de leraar. En even vragen of dit een terechte handeling is geweest van de leraar, of dat de leraar in het vervolg anders zou moeten handelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal mee eens, innemen mag als je tijdens de lessen met je mobieltje bezig bent.
Als je mobiel uit had gestaan was er niets te lezen geweest, maar hoe het ook zij: privéberichten lezen van een ander en er dan ook nog op durven te reageren is en blijft ongeoorloofd en op zijn zachtst gezegd zeer onbeschoft. Deze docent komt in aanmerking voor een flinke opfriscursus fatsoenlijk gedrag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eens. Maar eh, even uit nieuwschierigheid, waar gingen de berichten over? De leraar? Berichten van en naar mede leerlingen? .....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc Zou een rechter dit al onder schending briefgeheim mogen laten vallen? (zie ook link in mijn antwoord). Of is hier andere wetgeving op van toepassing? Puur theoretisch, niet om de vrager daadwerkelijk een gang naar de rechter te adviseren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vraag me af of er een docent te vinden is die zo dom is om te gaan reageren op whatsapp berichten op een andermans telefoon. Ik geloof daar eerlijk gezegd niets van.
jc54
8 jaar geleden
Wat was de werkelijke reden dat de docent tot inname overging. Ik kan nergens uit opmaken dat het appen was tijdens de les. Lag er niet iets anders aan ten grondslag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jc54 Dat maakt uiteindelijk toch niet uit. Afpakken in de les als deze gebruikt wordt mag. Hoe je een telefoon afpakt als deze niet gebruikt wordt lijkt me een lastig verhaal. En de actie om berichten door te lezen en te beantwoorden is en blijft fout wat ook de reden mocht zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou kijk 2dagen schorsing voor dat ik en docent van de meldkamer in een groep gooide en beetje grapjes maaken van ok ga morgen spijbelen nu heb ik en leerlingcontract dat ik mijn mobiel 1maand lang moet inleveren bij de balie sochtens en na mn lesroostwr weer mag ophalen maar gisteren ging zd mijn berichten lezen ook nog op reageerwn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga met MaarteVerrips mee. Als men zijn mobiel inlevert bij de balie sluit je hem eerst af. Dan valt er weinig te lezen.
Het begint erop te lijken dat het echte verhaal iets anders is dan Hovhanes ons wil doen geloven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee het zit zo had mn telfoon gisteren vergeten om in te levern toen werd ik opgehaald door die vrouw en ze zij dat ik mijn mobiel wal geven ik gaf mn mobiel ze zij dat ze ging kijken ov ik geen bedrijgende berichten had gestuurs ofz. Toen deed ik die code en ze ging naar whatsapp ging al mn berichten kijken met vrienden enzo en ze ging bij een iemand ook nog op reageeren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Hovhanes, op wat welke soort school of instituut ben jij?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eemsdeltacollege
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga naar de directeur en beklaag je. Leraar mag niet je privacy blootstellen en hij mag je niet vernederen/pesten in de klas.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Hovhanes, voordat je allerlei acties gaat ondernemen is het misschien verstandiger om eens heel goed na te gaan of je het zelf niet een beetje te bont hebt gemaakt.
Twee dagen geschorst, een docent van de meldkamer in de groep gegooid. Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Je mobielt op een moment dat het verboden is, anders was het niet afgepakt. Dan "vergeet" je hem in te leveren, daarom wordt je opgehaald.
Bedenk eens goed of er een goede reden is geweest om de berichten van je mobiel te lezen. Misschien had die mevrouw daar wel het recht toe op dat moment. Misschien zijn er klachten gekomen over de berichten die je aan je vrienden hebt verstuurd en had zij het recht om deze te controleren.
Er is waarschijnlijk in de loop van het leerjaar nog wel meer gebeurd, maar dat hoef je niet te vertellen. Wat je zelf al hebt geschreven over je gedrag, geeft mij het idee dat jouw gedrag niet bepaald de hoofdprijs verdient.
Als jouw gedrag veel klachten oplevert, kun je voor bepaalde tijd worden geschorst. Dat is al gebeurd, schrijf je. Houd er dus rekening dat je ook van de school verwijderd kan worden.
Als je het zo ver laat komen dat je gedrag aanleiding is om je van de school te verwijderen, dan zijn echt de rapen gaar. De schoolleiding moet dan in overleg met je ouders een passende leerplek voor je zoeken. Dat zijn meestal niet de leukste plaatsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
veggiepleas het is gelukig niet in de klas gebeurd in haar kantoor maar ik vind het alsnog niet leuk dat ze mijn privè berichten leest terwel ik daarvoor al straf heb gekregen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc "Bedenk eens goed of er een goede reden is geweest om de berichten van je mobiel te lezen. Misschien had die mevrouw daar wel het recht toe op dat moment. Misschien zijn er klachten gekomen over de berichten die je aan je vrienden hebt verstuurd en had zij het recht om deze te controleren." Hoe? Ik kan hier niks bij verzinnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niemand mag toch zeker een anders telefoon ongevraagd inkijken. De enige zijn opsporingsambtenaren en dan moeten ze nog wel een goede reden/verdenking hebben lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee er is geen rede ze wal zien of ik zogenaamd geen bedrijgende dingen naar kinderen stuur maar is sws niet zo
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs als het zo is, dan is het niet aan haar om de detective uit te gaan hangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja snapje
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Wertos, daar kun je niet over oordelen. Je kent het beleid van deze school niet en je kent de omstandigheden niet, je weet niets van wat er aan voorafgegaan is en je kent haar bevoegdheden niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Joandarc Welke bevoegdheden kan iemand hebben op een school die de mogelijkheid geeft om zo'n zwaar middel als privacyschending mogelijk te maken? Maak eens een verhaal waarin dat kan en legaal is.

Antwoorden (1)

Het afpakken mag MITS dat opgenomen is in het reglement van de school en dan met beperkte duur. Het lezen en reageren is onjuist.

http://blog.iusmentis.com/2012/05/08/wat-mag-een-docent-met-telefoons-van-leerlingen/

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog een interessant stuk:

Een ingenomen telefoon moet natuurlijk veilig bewaard worden, en dat is dus niet de binnenzak of bureaulade van de docent. En de docent mag niet fysiek geweld gebruiken (ik zeg het maar even) om de telefoon in beslag te nemen. Hij mag alleen eisen dat het toestel wordt afgegeven, en gebeurt dat niet dan kan dat leiden tot schorsing van de leerling. Maar fysiek dingen uit handen trekken kan écht niet.

Over wat de leraar heeft gedaan wordt nu al schending van briefgeheim gevonden, de wet moet echter nog aangepast worden.
http://nieuws.nl/algemeen/20140711/e-mail-en-sms-komen-onder-briefgeheim-te-vallen/
Wat een rechter er nu al van zou zeggen zou ik heel interessant vinden.

Ik zou iig de leraar dat stuk even laten lezen. Iedereen kan een fout maken, ik zou er wel even op wijzen voordat de leraar wederom zo'n fout maakt.