Ik ben gearresteerd voor verstoring van de openbare orde, wat nu?

Hallo,

Ik stond eergisteravond na het uitgaan voor het politie bureau met een paar vrienden. Na een tijdje kwamen er een paar achten die zeiden dat we weg moesten gaan. We zeiden dat we weg zouden gaan en we liepen langzaam weg. Toen kregen we een paar duwen in ons rug. Ik zei dat ze even normaal moesten doen en toen de agent mij vastpak trok ik mezelf los. Voordat ik het wist lagen er drie agenten boven op mij en werd ik gearresteerd. Ik zat een paar uur in de cel en om 10 uur in de ochtend kon ik weer weg. Ik heb een geel briefje mee gekregen, met daarop "verstoring van de openbare orde" met feitcode F055.

Kan iemand mij vertellen wat de procedure is.

Groet,

Glenn

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6K

Het beste antwoord

Feitcode F055 staat voor "Op of aan de weg of een voor het publiek toegankelijke plaats deelnemen aan een samenscholing, onnodig opdringen of door uitdagend gedrag aanleiding geven tot wanordelijkheden".

De ontvangen 'gele bon' is een 'Aankondiging van Strafbeschikking'. Je zult dus een strafbeschikking ontvangen. Als je het daarmee niet eens bent zul je binnen veertien dagen in verzet moeten gaan. Zie het bericht van forumgebruiker Uwe Zaligheid van 9 februari 2014 om 16:58 uur op http://www.flitsservice.nl/phpBB/overige-en-niet-verkeer-gerelateerd/schijnvechten-opruien-t83543.html.

Het overtreden van een samenscholingsverbod is een overtreding, geen misdrijf. De officier van justitie bepaalt de hoogte van de boete. Hierover ontvang je bericht. Wanneer deze boete wordt betaald is de zaak zonder gevolgen afgedaan. Zie http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=150973.

Toegevoegd na 12 minuten:
Correctie: de genoemde forumgebruiker heeft de gebruikersnaam Uwe Alzaligheid.
Antoni
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het alleen verstoring van de openbare orde is en de eerste keer, dan zal de politie dit voorleggen aan de officier van justitie en krijg je zeer waarschijnlijk een geldboete. Als je het er niet mee eens bent kun je altijd in beroep gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uw zaak wordt voorgelegd aan de officier van justitie, deze zal aan de hand van het proces-verbaal een beslissing nemen, dit kan zijn dat hij een strafvervolging tegen u instelt daar u geen direct gehoor hebt gegeven aan een vordering en mag u het uitleggen voor de rechter of u krijgt een schikkingsvoorstel (boete) waarmee u de zaak kunt schikken, gaat u niet op dit voorstel in kunt u de zaak alsnog laten toetsen door een rechter.

Verstandig is om deze zaken met een advocaat te bespreken.