Met WIA uitkering bijverdienen met mijn hobby, mag ik hier een bepaald percentage van houden?

Overal heb ik alles los en vast gelezen inzake het bijverdienen met een WIA uitkering in mijn geval.
Nergens kan ik vinden of je ook een bepaald bedrag/percentage mag houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K

Antwoorden (2)

Ze vermelden het nergens echt heel duidelijk omdat ze dus willen dat je het opgeeft, daar is een hele campagne over gaande.

Ik denk dat het er aan zal liggen hoeveel je bij verdient en of het een reguliere bijverdienste is of incidenteel.

Logischerwijs mag je aannemen dat als je op reguliere basis bijverdienste maakt wat een aanzienlijk bedrag is waarmee je duidelijk je inkomen vergroot, dat dit invloed heeft op je uitkering.
Tenslotte krijg je die uitkering omdat het uitgangspunt is dat je niet in staat bent dit inkomen zelf te genereren en als je dat wel kunt, dan heb je minder rechten op een uitkering, of in ieder geval heeft het invloed op de hoogte er van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Sparkling Eye, Hartelijk dank voor de reactie.
Die sites had ik idd ook gevonden en gelezen, maar nergens kom ik tegen of je een bepaald bedrag/percentage mag houden "voor de moeite" zeg maar. Het gaat over iets heel simpels, kaarten maken en dus willen verkopen.
Dit is goed te doen in mijn geval qua arbeidsongeschiktheid en ik voel me dan ook weer wat nuttig.
Ermee (ooit) boven de uitkering komen is onhaalbaar. Het zijn dus absoluut geen giga bedragen die ik ermee zal verdienen, maar als ik een klein bedrag ervan zou mogen houden, stimuleert dat wel toch? Vroeger had je uitkeringen waarbij duidelijk werd vermeld of gezegd dat je een bepaald percentage mocht houden, maar ik kan dat dus nergens meer vinden. Ik zal waarschijnlijk het UWV hierover moeten bellen, want een vraag via mail stellen zie ik ook niet als mogelijkheid op hun site....
"Daarvoor bestaat 1 belangrijke regel: wordt u beloond voor iets wat u voor iemand doet? Of voor wat u voor iemand maakt? Geef dat altijd aan ons door.

Dus als u een keer op de kinderen van de buren oppast, dan is dat geen werken. Maar zodra u daar geld voor krijgt, moet u dat aan ons doorgeven. Dat is dus zo als u iemand helpt met klussen in huis, of de honden in de buurt uitlaat. Maar ook als u zelfgemaakte spullen verkoopt op een markt of via internet: geef altijd uw werk of inkomsten aan ons door."
"Werkt u naast uw WIA-uitkering? Dan is uw totale inkomen hoger. Uw uitkering gaat wel omlaag. Want een percentage van uw loon trekken we af van uw uitkering. Omdat het om een deel – een percentage – gaat, is uw totale maandelijkse inkomen hoger als u werkt. U heeft dus meer geld te besteden als u werkt. Met de rekenhulp kunt u dat zien en berekenen.
Geef het wel aan ons door als u meer gaat werken. Doe dit binnen 7 dagen met het formulier Wijzigingen doorgeven."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Bio Bitch, Dit is overgenomen van de UWV site, dit alles heb ik reeds doorgelezen en gevonden.
Toch bedankt voor de moeite.