Als een weduwnaar overlijdt, was hij dan officieel getrouwd? (Zie uitleg)

Ik krijg van Ing de vraag:

"was de overledene gehuwd of geregistreerd partner op het moment van overlijden?"

Nu was de overledene getrouwd, maar zijn partner eerder overleden.

Is het antwoord nu ja of nee?

10 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk ook even naar het doel van de vraag. Ik vermoed dat dat te maken heeft met erfrecht. Onderstaande Nee-antwoorden kloppen, en dat is ook wat de ING wil weten - er is geen echtgenote die aanspraak kan maken op het geld dat van de overledene nog op de bankrekening staat.

Het beste antwoord

Op het moment van overlijden was de persoon weduwnaar/weduwe, dus nee, niet getrouwd. Voor de wet eindigt een huwelijk bij scheiding en bij overlijden van een van de twee. Voor geregistreerd partnerschap zal - lijkt mij - hetzelfde gelden.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"op het moment van overlijden" betekent dat de partner op dat moment nog leefde. Dit staat er op zich zo expliciet bij dat er in mijn ogen weinig twijfel mogelijk is. Anders is het de fout in de vraagstelling van de ING.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Op het moment van overlijden van de "weduwnaar". Een weduwnaar is niet getrouwd.
Het woord weduwnaar betekend dat zijn vrouw is overleden en dat hij niet hertrouwd is. Een weduwnaar is dus niet getrouw of heeft geen geregistreerd partnerschap wat overigens het zelfde is als getrouwd. De weduwnaar was getrouwd.
ronron1212