Als je een stukje afgelegen bouwgrond koopt, mag je er dan een chalet op laten bouwen in plaats van een woonhuis?

Of moet je dat eerst aan de gemeente vragen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Met woonhuis bedoel ik gewoon zo'n huis van bakstenen met puntdak. En ik bedoel natuurlijk een permanent bewoonbare chalet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Chalet is toch ook gewoon een huis?
Ivana
8 jaar geleden
Ja, dat moet je eerst aan de gemeente vragen. Dat moet n.l. in het bestemmingsplan passen. Afdeling Bouw- en woningtoezicht kan je daar over inlichten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Chalet is een typewoonhuis. Dat is precies zo problematisch als wat jij in je hood hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En afgelegen heeft er niks mee te maken. Anders zou elke boer wel een paar woonhuizen op zijn land zetten en die gaan verhuren/verkopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mr Tomaat, ik begrijp je niet. Waarom is een chalet problematisch? Bedoel je qua onderhoud??
Ik wil het graag (met eigen geld uiteraard, anders mag het niet) laten bouwen en het vervolgens verhuren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus zonder een (gedeeltelijke) hypotheek. Het stukje grond kost 35.000 en ligt aan de rand van het dorp, maar op loopafstand van supermarkt/winkels. Het is maar een klein stukje grond waar verder nog niets gebouwd is.
Volgens omstanders is de grond te duur t.o.v. de afmeting, maar ik zie wel degelijk mogelijkheden.
Het is nu een weiland waar paarden lopen, maar de stalhouder wil een deel verkopen. Precies het deel tegen de bosrand, dus de ligging zou fantastisch zijn. In 2007 had de stalhouder een bouwvergunning aangevraagd voor een klein appartementencomplex in de vorm van een woonhuis, voor zijn personeel. Dit heeft hij toen rond gekregen, maar er is uiteindelijk om financiele redenen nooit iets mee gebeurd. Waarom een chalet? Natuurlijk omdat het goedkoper is, en ook omdat er in mijn famlie een chalet- en stacaravanbouwer zit. Ik kan er daardoor goedkoper aankomen.
Ik heb mij laten vertellen dat als ik het verhuur en daarvan 100 - 150 Euro per maand opzij leg voor het onderhoud, dat de chalet + grond zich binnen 10 jaar ruimschoots heeft terugbetaald, daarna gaat het geld opleveren.
Het is nog maar een vroeg stadium van een idee dat nog niet verder is uitgewerkt.
Ik heb verder nog geen concreet gesprek met de stalhouder gehad, dus ik weet ook niet hoe lang zo'n vergunning geldig is en of je er zomaar een houten chalet op mag zetten. Dus voordat ik met hem verder ga wil ik eerst wat informatie opdoen, vandaar.
Verder ben ik een leek op dit gebied, dus alle informatie is welkom.
Omdat ik nog jong ben en midden in het leven sta, leek me dit een mooi investeringsplan.
Ik sta open voor kritiek en het benoemen van nadelen die vanaf jullie kant komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@dirkje0643 Het lijkt door je vraagstelling of je snapt dat een woonhuis bouwen lastig ligt juridisch. Maar een chalet is net zo goed een woonhuis. Dus net zo lastig om daar een vergunning voor te krijgen. Althans in NL, heb je het over NL?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag gaat over mogen bouwen daar heb ik het over, niet over onderhoud.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je wat anders is? Een stacaravan. Die is namelijk "mobiel" en wordt dus NIET gezien als een woonhuis.
Ivana
8 jaar geleden
O.k. als er een bouwbestemming op zit, mag je bouwen, maar het kan ook zijn dat het met restricties is. Mag hij de bouwgrond doorverkopen? Ook mogelijk van niet. De prijs hangt af van de provincie en de plaats waar het stuk grond gelegen is. 'Hier" kost bouwgrond 400 euro per m2, kan elders zomaar de helft zijn. Vraag aan een makelaar wat bouwgrond daar gemiddeld kost, dan weet je wat en of het te duur is of normaal. Maar zeker naar het gemeentehuis gaan voordat je het koopt, want als je een kat in de zak koopt, ben je (met zak en kat) in de aap gelogeerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana,
Dat weet ik eigenlijk niet precies of hij de bouwgrond mag doorverkopen. Ik zal er eens naar verstaan.
@Mr. Tomaat,
Ja ik had al wel in de smiezen dat je niet zomaar ergens een woonhuis mag bouwen. Maar ik doelde op een chalet omdat dit goedkoper is qua bouw. Tenminste, in mijn geval. Dus ik dacht dat je misschien op het onderhoud ervan doelde. Bedankt voor jullie reacties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
sorry... of de stalhouder het als "bouwgrond" mag doorverkopen natuurlijk.
tinus1969
8 jaar geleden
En houd er rekening mee, dat 'verhuur' een andere bestemming kan zijn dan 'wonen'. Uiteindelijk zul je toch met de gemeente in overleg moeten; wat mag, wat ligt er nu vast.

Antwoorden (1)

Je moet een bouwvergunning aanvragen en wat er gebouwd mag worden, als er gebouwd mag worden, wordt bepaald door het bestemmingsplan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Er kan, mits de gemeente daarmee akkoord gaat, worden afgeweken van het bestemmingsplan. Daar kan iemand die een huis wil bouwen, zonodig specifiek om vragen bij zijn gemeente.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat klopt, maar dt is een hele procedure waar wel op gewacht moet worden.