ongeluk tegen stilstaand object, wie is er verantwoordelijk?

ik ben tegen een 'stilstaand' object aangereden dat onverlicht was en niet vooraf aangegeven is. Laten we duidelijk zijn; een stalen buis, die er niet hoort te staan. Zodra ik de bocht om kwam ben ik er tegenop geknald. Mijn auto is niet meer te redden, maar wie is er verantwoordelijk? Kan ik degene aansprakelijk stellen waarvan dat 'ding' is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
ronron1212
8 jaar geleden
weet je van wie die is dan?
erotisi
8 jaar geleden
Ik denk dat je iets te weinig gegevens verstrekt over de situatie. Waar was die buis van wie hoelang waarop welke hoogte.
Was die buis achterop een aanhanger?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja de buis is van het bedrijf (kassen)dat naast ons huis is gevestigd. Het is een verwarmingsbuis die ze vanmiddag de grond in gaan werken. De hoogte is ongeveer 60 cm en stond op kleine pilaren om gelast te worden.
ronron1212
8 jaar geleden
Het verhaal wordt steeds onduidelijker. Hoe kan je nu naast je huis nog hard door een bocht komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij wonen vrijstaand achter op een laan.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Stond dat ding op de rijbaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik vind dit iets voor het juridisch loket. Ja op een onoverzichtelijk stuk mag je niet te hard rijden. Maar degene die dat ding op de rijbaan heeft gezet is ook fout. De rijbaan is geen opslag. En dan ook niets aangegeven. Een auto met pech moet ook een gevarendriehoek neerzetten. Ik hoop dat je foto's hebt gemaakt. Neem deze bewijzen mee naar een juridisch loket of informeer bij je rechtsbijstand verzekering (als je die hebt) Ik kan me niet voorstellen dat jij alleen moet opdraaien voor de kosten. Want dingen op de rijbaan neerzetten mag niet.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Als je geen foto's hebt kijk dan of he getuigen kan vinden. Eb ook zonder foto's of getuigen alsnog informatie inwinnen bij juridisch loket of rechtsbijstand

Het beste antwoord

Als iemand ' voor de grap' een stalen buis heeft neergezet is deze persoon aansprakelijk; alleen om iemand aansprakelijk te stellen moet u wel weten wie dit is.
Als de buis deel uitmaakt van wegwerken, kunt u de wegbeheerder aansprakelijk stellen: wegwerken horen te worden aangegeven met een verkeersbord of door personen die daarop attenderen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wanneer de stalen buis echt vast staat/ stond in het wegdek kunt u inderdaad wel van een verkeerd ingeschatte grap/ een bewuste poging tot veroorzaken van een ongeluk uitgaan. In dat geval zou ik zeker aangifte doen bij de politie. Hoop dat u foto' s heeft kunnen nemen; uit uw toelichting meen ik op te maken dat het in het donker heeft plaatsgevonden.
maar als het object los op de straat lag, kan het natuurlijk ook van een vracht- of bestelwagen zijn gevallen. Wellicht is het voorwerp, en zodoende ook de eigenaar, te achterhalen?

Verder spreekt u van erop geknald, maar aangezien het een bocht betreft neem ik aan dat een en ander toch met matige snelheid is gebeurd?

(a) Het kan van de schade/ het schadebedrag afhangen wat er verder mee gedaan wordt/ moet worden. Ongetwijfeld kan de politie u hierover verdere meedelen.
(b) het kan ook van de snelheid waarmee u reed afhangen; zie bron 1.

bron 2 vermeldt enkele gevallen waarin de wegbeheerder aansprakelijk is.

ik wens u een goede afloop!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wet zegt -kort samengevat- dat je snelheid en gezichtsveld zodanig moet zijn, dat je altijd op tijd kunt remmen. Jij bent dus fout, want je reed te hard door de bocht.

Nu ligt er een buis, maar er had ook een auto kunnen staan met pech, of die net had geremd voor een gevallen kind.
tinus1969
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Kun je op tijd remmen voor iets dat je niet ziet / kan zien ?
tinus1969
8 jaar geleden
@gvrox: Als je het niet kan zien, reed je te hard. Als je langzamer reed, had je het kunnen zien.
tinus1969
8 jaar geleden
@wimkees, dat klopt.
Zie http://maxius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/artikel19
RVV artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
tinus1969
8 jaar geleden
Aanvulling: Het laten slingeren van stalen buizen op de openbare weg is (in veel gevallen) een onrechtmatige daad. Maar tegelijk, zie ook links in andere antwoord, ben je als automobilist nog steeds mede-verantwoordelijk. Art 19 RVV is erg weinig bekend maar geeft een heldere regel.
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Eigenlijk kun je in het donker geen 130 km/h rijden op een onverlichte autosnelweg met tegenliggers. Omdat het dimlicht hooguit 65 meter wegdek verlicht is het technisch gezien onmogelijk om jouw voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand welke je kunt overzien. de remweg bij 120 bedraagt theoretisch al 104 meter.
tinus1969
8 jaar geleden
@wimkees, maar ondertussen zouden mensen art 19 wel wat beter mogen kennen en vaker mogen toepassen. Het onderliggend epunt is simpel; je mag er niet zomaar van uitgaan dat de weg vrij is.