Wat is een 'raadgevende stem'?

In de statuten van de vereniging staat dat het bestuur een 'raadgevende stem' heeft. Mag het bestuur zelf dan meestemmen in de stemming voor nieuwe bestuursleden. Tellen deze stemmen dan mee of niet? Of mogen ze zelf niet mee stemmen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Het beste antwoord

De raadgevende stem is een advies. Soms is het besluitvormingsorgaan (in dit geval de Algemene Ledenvergadering van de vereniging) verplicht om het advies te horen. Is er geen gelegenheid gegeven om de raadgevende stem, het advies, uit te brengen, dan is het genomen besluit meestal niet rechtsgeldig. In het geval van een vereniging is de raadgevende stem een advies aan de Algemene Ledenvergadering. De term is enigszins verwarrend: er is niet echt sprake van een stem die meetelt in een stemming.

Zie ook http://dirkzwagerarbeidsrecht.nl/2012/09/27/raadgevende-stem-van-bestuurder-bij-ontslag/ waar onder meer staat vermeld:

"Raadgevende stem van bestuurder bij ontslag

De bestuurder van een rechtspersoon heeft een dubbele juridische band: een vennootschapsrechtelijke en een arbeidsrechtelijke. Meestal krijgt het arbeidsrecht de meeste aandacht. Soms spreekt de rechter zich uit over de vennootschapsrechtelijke band van de statutair bestuurder.

(...)

De verplichting tot het geven van een raadgevende stem geldt niet alleen voor de betreffende bestuurder, die geconfronteerd wordt met een voornemen tot ontslag of schorsing, maar voor àlle bestuurders en commissarissen. Bovendien moet daadwerkelijk sprake zijn van een voornemen en niet van een al genomen besluit. Met andere woorden de AVA moet daadwerkelijk openstaan voor de inhoud van de raadgevende stem(men) en deze ook als zodanig meewegen bij het definitieve besluit en hierop reageren. In concreto betekent dit dat bij de motivering van het definitieve besluit ingegaan moet worden op de ingewonnen adviezen, waaronder de raadgevende stem(men) van de bestuurders en de commissarissen."

"Per 1 oktober 2012 wordt het B.V.-recht geflexibiliseerd. De raadgevende stem van bestuurders en commissarissen blijft een wettelijke plicht voor B.V.’s en N.V.’s. Bij andere rechtspersonen is de raadgevende stem van de bestuurders geen wettelijke plicht maar wel vaak opgenomen in de statuten. Ook bij stichtingen en verenigingen speelt derhalve dezelfde problematiek. Ook is sprake van een dubbele juridische band: vennootschapsrecht en arbeidsrecht. Bij stichtingen en verenigingen geldt de volle ontslagbescherming, net als bij gewone medewerkers in loondienst."

Deze teksten zijn niet volledig van toepassing op de kwestie van je vraag, maar wel heel interessant en misschien van belang voor jou.
Antoni