Mag een particulier fotograaf vanaf de openbare weg vrijelijk huizen fotograferen? Dit vanwege koopwens of architectonische interesse.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Er is geen wet die objecten vanaf de openbare weg fotograferen verbiedt.

Toegevoegd na 12 uur:
Publiceren mag ook.

Toegevoegd na 21 uur:
Met dank aan gollem

Voorbeelden auteursrechtelijke werken

De architect van een gebouw heeft ook een auteursrecht. Op dat gebouw. Hij heeft bedacht hoe het er uit moet zien, welke steensoort er gebruikt moest worden, waar de ramen zouden komen, hoe groot de deuren werden etc. Die architect mag dus ook bepalen of ‘zijn’ gebouw verveelvoudigd mag worden. Wanneer je een foto maakt van dat gebouw, is dat tevens een verveelvoudiging van dat gebouw. Dat mag dus eigenlijk niet zomaar. De wetgever heeft daar een stokje voor gestoken. Gaat het om een gebouw of kunstwerk in de openbare ruimte die bestemd is om daar te blijven (dus geen tijdelijke openlucht kunsttentoonstellingen) dan mag je het verveelvoudigen en openbaar maken zoals het zich daar bevindt. Je mag het dus wel fotograferen, maar er dan niets weghalen of bijplakken.

Dus fotograferen mag sowieso, publiceren mag in het gros van de gevallen ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Publiceren is denk ik een ander verhaal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, ook niet. Kijk eens in de etalage van een makelaar: iedereen die erlangs loopt kan de foto' s zien. Veelal is dat ook de uitdrukkelijke wens van de verkoper van het huis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat van de etalage van de makelaar is een slecht argument. Het gaat hier natuurlijk ook om huizen die niet in de verkoop gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gollem Jij stelt jij bewijst. Geef de wet maar... Ben je wellicht in de war met het publiceren van personen die duidelijk in beeld zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gollem daarnaast is publiceren niet eens de vraag, maar dat mag net zo goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er staat mij bij dat de architect van de erasmusbrug in rotterdam om toestemming gevraagd moet worden als er een foto gepubliceerd wordt waar "zijn" brug op staat.
Jaren geleden zag ik tenminste zo'n verhaal op het forum DutchPhotoZone langs komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ @gollem Dank voor de reactie. Dat is idd een goed punt.
Heb er wat over opgezocht. Zal even wat toevoegen.