Hoe werk wettelijk erfrecht precies?

Stel je heb 2 mensen getrouwd in gemeenschap van goederen met 1 minderjarig kind.
De man sterft. Er was geen testament dus sprake van een wettelijke verdeling
Hij laat 50% van het huis achter. De woz waarde van het huis is 400.000. dus 50% = 200.000.
Daarnaast hadden ze 20.000 euro op spaarekening. Dus 50% is 10.000
Er zat een hypotheek op van 110.000.
Hoe word het testament verdeeld.
Krijgt dan:
1 de vrouw 100.000 van het huis en 5000 van het spaargeld.en de hypotheekschuld van 100.000.
En het kind een niet opeisbaar bedrag van 100.000 en 5000.
Of:
2 word dan eerst de waarde van de erfenis– de hypotheek gedaan.
Dus 210.000 – 110.000=100.000
En krijgen moeder en kind vervolgens beide 50,000. (kind dan niet opeisbaar deel)

Welke is juist? 1 of 2?

Toegevoegd na 8 minuten:
reactie op eerste antwoord: Bedankt voor je reactie maar ik snap dat de kinderen niets krijgen en dat alles voor de vrouw is. Maar voor het uitrekenen van de te betalen belasting is het wel degelijk van belang te weten hoeveel het niet opeisbare deel van het kind is. Omdat kinderen minder vrijstelling hebben.

Toegevoegd na 35 minuten:
bedankt voor je antwoord. te veredelen erfenis is dus bezittingen minus schuld. Maar nu ga ik verder in de vraag. wat nou als er ook nog een bedrag van 20,000 onder uitsluiting clausule bij komt. Waar de vrouw dus niet aan mag komen en dus naar het kind gaat. Een maand voor overlijden geërfd van een oom.krijgen moede en kind dan 50% van bezittingen minus schuld minus 20.000?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Kinderen krijgen alleen een zgn. Vordering. Dat betekent dat zolang de vrouw leeft ze niets in handen krijgen. Pas na het overlijden van de vrouw krijgen ze hun deel van de erfenis, als er nog iets is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaders erfenis is 200.000 (huis) -55.000 (hyp)+10.000 (spaarrekening) is 155.000.
Daarvan erven moeder en kind ieder de helft.
Omdat wettelijk de moeder als langstlevende het vruchtgebruik heeft van het erfdeel van het kind, krijgt dat een vordering op moeder voor zijn erfdeel van 77.500 die opvorderbaar is bij haar overlijden.

Toegevoegd na 1 uur:
Moeder krijgt de aanslag erfbelasting voor de zoon te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeder krijgt in dit geval zo en zo de helft plus een kindsdeel. De rest is voor het kind een vordering die rente dragend is op de moeder. Deze vordering is na het overlijden van de moeder direct op eisbaar. De rest dus het dan nog te ervedeel is dan weer belast via het erfrecht.

Toegevoegd na 3 minuten:
de erfenis is wel minus de schulden. De schulden worden in dit geval de hypotheek als er geen levensverzekering is betaald door de moeder. Dus het bezit minus de schuld moeder 75% kind vordering 25%. Belasting over dit erfdeel wordt door de moeder betaald.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeder krijgt niet de helft want die heeft ze al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo simpel is het niet want als moeder hertrouwd is, staat de vordering wel op losse schroeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, daarom doet men er goed aan dergelijke situaties in een testament zoveel mogelijk te regelen, zodat er na eventueel hertrouwen in gemeenschap van goederen/samenlevingscontract de kinderen uit het eerste huwelijk niet achter het net vissen.
De erfenis van de vader bestaat uit de helft van het totale vermogen van man en vrouw.
Dus 0,5x(400.00+20.000-110.000)=155.000
De vrouw en het kind erven ieder de helft dus ontvangen ieder 77.500.
Echter de vrouw krijgt het vruchtgebruik over de erfenis van het kind en kan daar vrijelijk over beschikken. Het kind houdt een niet opeisbare vordering op de vrouw. De vraag is nu of er nog iets over is van die vordering als de vrouw overlijdt. Een kind tot 23 jaar betaald 4412 aan successierechten voor ieder jaar dat het jongere is dan 23 jaar of bij ouder dan 23 jaar 10.000, mits de erfenis niet hoger is dan 26.455. Deze successierechten worden meestal door de vruchtgebruiker betaald en worden op de vordering in mindering gebracht.

Een uitsluitingclausule kan alleen in een testament worden opgenomen en je stelt dat er geen testament is.
Ik ga er van uit dat er wel een testament is.
Een uitsluitingsclausule kan niet alleen spelen bij een echtscheiding, maar ook bij overlijden. Stel dat in het genoemde voorbeeld de man overlijdt. Door de uitsluitingsclausule valt de erfenis niet in de gemeenschap van goederen. De erfenis is dus alleen eigendom van de man. Dat betekent dat bij het overlijden van de man de erfenis van zijn oom toekomt aan de erfgenamen van de man. Geldt voor de man een 'langstlevende regeling', dan krijgt de vrouw alsnog de erfenis.