Kan men aan een erkende godsdienst, voor het verkrijgen van subsidies ,voorwaarden opleggen zoals het aanleggen van een ledenregister?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
8 jaar geleden
Erkende godsdiensten die subsidies aanvragen ?
erotisi
8 jaar geleden
Gebeurt niet vaak, maar soms kunnen voor monumentale panden kerken wel geld worden verkregen voor onderhoud van de kerk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@domvragertje STOP. Je zit helemaal verkeerd te denken. Beide vragen geven dat aan. "Erkende godsdienst" is een wettelijke bepaling. Eenmaal vastgesteld kan een organisatie die zegt x religie aan te hangen (die dus erkend is) rekenen op bepaalde rechten. Die erkende religie IS dus niet een organisatie. Je zit verkeerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien kan je beter uitleggen wat je in zijn algemeenheid wil, in plaats van specifieke vragen stellen met onjuiste veronderstellingen.
Erna55
8 jaar geleden
@dom vragertje :
Waarom moet de katholieke kerk een ledenlijst overleggen wanneer ze subsidie willen voor een historisch pand ( de kerk) ?
Amadea
8 jaar geleden
Een godsdienst kan geen subsidie krijgen, alleen een (religieuze) organisatie die een (kerk)gebouw moet onderhouden omdat dit een monument is.
erotisi
8 jaar geleden
Misschien kun je bij erkend nog denken aan het volgende: n Nederland wordt in artikel 2 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek bepaald dat "kerkgenootschappen alsmede hun zelfstandige onderdelen en lichamen waarin zij zijn verenigd", rechtspersoonlijkheid bezitten. In de Handelsregisterwet 2007 is bepaald dat per 1 juli 2008 dergelijke kerken zich dienen in te schrijven in het handelsregister van ondernemingen en rechtspersonen; dit register wordt bijgehouden door de Kamers van Koophandel. Volgens de gangbare uitleg van de Nederlandse wet gelden de Hervormde Kerk (tot aan de fusie waarbij deze opging in de PKN), de Protestantse Kerk in Nederland en de Rooms-katholieke Nederlandse kerkprovincie als "kerkgenootschappen", en de plaatselijke gemeenten c.q. parochies als "zelfstandige onderdeel van een kerkgenootschap". Bij de Gereformeerde Kerken in Nederland (tot aan de fusie waarbij deze opging in de PKN) en de kleinere gereformeerde kerken geldt de plaatselijke gemeente echter als het kerkgenootschap; de overkoepelende organen (die in het dagelijks taalgebruik wel gewoon als kerkgenootschap worden aangeduid) hebben rechtspersoonlijkheid als "lichaam waarin kerkgenootschappen zich hebben verenigd" https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerkgenootschap
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De scheiding van kerk en staat werkt dus ook de andere kant op: niet alleen mag de kerk zich niet direct bemoeien met staatsaangelegenheden, de staat zelf mag ook geen grote bemoeienis hebben met kerkelijke zaken. De plicht van overheidswege tot het voeren van een ledenregistratie is daar m.i. een onderdeel van; een volgende stap kan namelijk zijn dat het kerkgenootschap een dergelijke ledenlijst overhandigt aan de overheid. Dan treedt er al gauw een ongeoorloofde inmenging van de overheid op. Verder mag de overheid slechts die maatregelen treffen die aansluiten op het doel. Zo mag een gemeente een omgevingsvergunning niet afwijzen als een burger nog een boete bij die gemeente heeft openstaan. Dit heet het relativiteitsbeginsel. Om dezelfde reden kan de overheid volgens mij geen plicht tot het voeren van een ledenadministratie opleggen om een subsidieaanvraag voor bijv. een kerkverbouwing te kunnen toekennen. Doel en middel hebben daarvoor te weinig met elkaar te maken.

Het beste antwoord

Wat de katholieke Kerk betreft: de 'organisatie' (de zichtbare buitenkant) in Nederland staat bekend als de Nederlandse rooms-katholieke kerkprovincie of het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap. Het geloof zelf is natuurlijk geen organisatie.

De organisatie (zowel op landelijk niveau als op plaatselijk niveau) is ook een rechtspersoon naar burgerlijk recht maar het is geen vereniging. Iedere parochie (het laagste niveau) heeft wel een bestuur maar geen leden en dus ook geen algemene ledenvergadering. De parochianen zijn wel ingeschreven bij een bepaalde parochie.

De geloofsgemeenschap krijgt in Neder land nooit subeide, vanwege de scheiding van Kerk en staat. Wel is het mogelijk dat subsidie ontvangen wordt voor het gebouw, uit het Monumentenfonds.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is het antwoord op de vraag ? Uiteindelijk is het een ja/nee vraag, dus is het alleen geldig antwoord als dat in de vraag terugkomt.
Computoon
8 jaar geleden
Het is geen ja/nee vraag omdat de vraag uitgaat van een verkeerde veronderstelling. Mensen belijden al dan niet een geloof maar je kunt niet zeggen dat ze 'lid zijn' van dat geloof/die godsdienst. Als de vraag was geweest: "Kan men aan een kerkgenootschap...": dan was een 'ja' of 'nee' mogelijk geweest. Het zou hetzelfde zijn als wanneer een vraag werd gesteld als: "is de vlag van Duitsland ook wit-geel-groen, net als die van Nederland."
"Ja" zou fout zijn, zelfs als Duitsland een wit-geel-groene vlag had, namelijk vanwege de foutieve vergelijking met die van Nederland. En het antwoord "nee" zou de foutieve veronderstelling over de Nederlandse vlag in stand houden.