Wat is het minimale bedrag (was de eiser eist) om een zaak door de rechter te laten behandelen?

Voor zaken onder de 25.000,- ga je naar de kantonrechter.
Maar ik denk niet dat als je bijv. 50 euro eist, de zaak bij de rechter komt, omdat het geëiste bedrag te laag is.
Daarom: wat is wel het minimale bedrag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
9.8K

Het beste antwoord

Er is geen minimumbedrag.

Als er wel een minimumbedrag zou zijn dan zou iedereen rekeningen onder dat bedrag niet meer betalen. Er is dan immers toch geen enkele manier meer om betaling af te dwingen.

[Het is overigens wel zo dat bij hele lage bedragen het niet altijd financieel zin heeft om naar de rechter te gaan. De kosten die jij of je advocaat erin moet steken is groter dan de opbrengsten]

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens: veel kleine bedragen komen wel voor de rechter. In de praktijk is het zo dat het grootste deel van de vorderingen zonder weerwoord van de gedaagde toegewezen wordt: de zogenaamde verstekvonnis. De gedaagden weten in vele gevallen dat ze toch verkeerd zitten, of ze snappen de 'ernst' van de procedure niet. Dat maakt het economisch wel interessant voor schuldeisers met veel (kleine) vorderingen om er toch een zaak van te maken, want er is een hoge kans op succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Of een zaak voor de rechter komt, bepaal je uiteindelijk zelf bij incassokwesties. Het is maar goed dat er geen ondergrens is, anders zou de notoire wanbetaler wel erg gemakkelijk te werk kunnen gaan: hij zou nooit 'veroordeeld' worden als de vordering onder die limiet zou blijven en daarop zijn laakbare gedrag kunnen afstemmen.

Of het verstandig is een zaak aanhangig te maken voor eur 50.-, is iets anders (of je moet er een principekwestie van willen maken.) De tijd die & het geld dat je ermee kwijt weegt niet op tegen de verdienste.

Het risico op wanbetaling zou je bij dit soort bedragen al in het voortraject moeten afvangen. (Alleen levering bij vooruitbetaling of onder rembours, bijv.) Gaat het een keer fout, dan hebben we daarvoor de voorziening dubieuze debiteuren. Uiteraard de naam van de klant op de interne zwarte lijst noteren. Misschien komt er nog ooit een mogelijkheid om zwarte lijsten uit te wisselen, dat zal 'ze' leren!
Computoon
11 jaar geleden
Wat hierboven staat klopt niet. Er telt maar een ding: Is de eis Juridische Ontvankelijk? Daarmee houd in: Is het redelijk dat je dat bedrag opeist? Zoja , dan zal er een zitting komen. Je moet dan een advocaat in de arm nemen, die de rechtbank zal aanschrijven. Of de zaak ontvankelijk is, bepaald de Officier van Justitie. Letwel, of je een advocaat Pro-deo krijgt., ligt aan je inkomen. Is die meer dan een x bedrag per jaar, dan moet je de advocaat gaan betalen. Dan ben je per uur minimaal 90 euro kwijt , en is de eis nutteloos. Als je te weinig verdient, kan de advocaat de gemeente aanschrijven op bijzondere bijstand. Je kan dit verleent krijgen, als je inkomen daadwerkelijk te laag is.