Mag je een nep verkeersbord langs de weg plaatsen?

Dus stel, het is maximaal 50km in de bebouwde kom en ik zou er een bord van 30km neerzetten?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik vraag het omdat ik steeds vaker van die stickers zie van 30km op kliko's geplakt zie en deze staan dan langs de weg, waar je 50 mag.

De stickers zien er exact uit als een verkeersbord ook al zitten ze dan op een vuilnisbak. Maar vervolgens staan ze wel aan de openbare weg.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
tinus1969
8 jaar geleden
Het gebeurt in woonwijken overigens op enige schaal wel, en dat wordt vaak gedoogd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afgelopen jaar had iemand een zebrapad getekend hier in de straat. Niet van echt te onderscheiden :-)
Auto´s reden ook vaak veel harder dan de 30 km/u.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Automobilisten hebben blijkbaar uitzonderlijk gaven en kunnen dit supersnel beoordelen. Terwijl ze toch beter hun ogen op de weg kunnen houden om al die linksrijdende, zonder licht en met smartphone voor hun neus rijdende fietsers te ontwijken.
Ik betwijfel dat en denk dat je het sowieso moet proberen te voorkomen. Veel automatische bordherkenningssystemen in auto's zullen zeker niet een neppers herkennen.
Volgens de Politie mag ik ook een 70-nepbord plaatsen. Lijkt me wel aardig.

Antwoorden (3)

Niet langs de openbare weg, in ieder geval. Daarvoor is vergunning nodig van de wegbeheerder (meestal: gemeente, provincie of het rijk). Dat geldt overigens ook voor informatieborden. Plaats je ze toch, dan kunnen (zullen) ze worden verwijderd.
Computoon
8 jaar geleden
Het mag niet, dat mag alleen de wegbeheerder. Maar omdat je als automobilist niet kan weten wie het geplaatst heeft moet je de aanwijzing van jouw bord wel in acht nemen. De wegbeheerder kan illegaal geplaatste borden weer weg halen. Een eventuele sanctie/bekeuring heb ik niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb gevraagd aan de Politie omdat bij mij in de straat ook zo'n nepbord op een kliko staat. Volgens de Politie mag het omdat het een stikker is en te zien is dat het een nepbord is. Vind ik vreemd want het ziet er zeer realistisch uit met dezelfde grootte als een echt bord. De Politie (of de wetgever) denkt blijkbaar dat automobilisten hele goede visuele gaven en patroonherkenning hebben.