kan je naar het buiten land vluchten als je met verlof gaat vanuit een psyatrische kliniek kunnen ze zien dat je een rm hebt rechterlijke machtiging?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Antwoorden (2)

Ja dat kan je natuurlijk altijd proberen van zodra er verlof toegestaan wordt.

Echter, bij RM kan je met de politie terug gehaald worden.
Tenzij je uiteraard over voldoende financiële middelen beschikt om ergens te verblijven waar men jou ofwel niet kan vinden en ofwel niet kan inrekenen vanwege onderlinge afspraken tussen bepaalde landen.

Echter...
is het dat allemaal waard?

In principe zit niemand zomaar in zo'n instelling hé.
Er is altijd wel een gegronde reden waarom men iemand onder toezicht houdt.
En in principe is zo'n regeling bedoeld om de opgenomene enerzijds te beschermen tegen zichzelf en anderzijds tegenover invloed van derden.

Volgens mij bekom je meer ongewenste resultaten als je vlucht dan dat je oplossingen bekomt.

Dat gaat voor iedereen die vlucht op.
Je beperkt jezelf daardoor in je bewegingsvrijheid omdat je altijd op je hoede moet zijn voor hen die jou terug willen brengen naar de pek vanwaar je gevlucht bent.

Bezin dus toch maar eer je zoiets doorzet.

Er zijn niet enkel praktische ongemakken aan verbonden maar ook het financieel plaatje kan ten gevolge van zo'n zet héél hoog oplopen.

Lees maar een heel aandachtige wat er via bijgevoegde linken aan informatie wordt meegegeven.
Hopelijk helpt dit om tot bezinning te komen?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer je in Nederland vlucht vanuit een kliniek waar je via een RM behandeld wordt, dan kom je op de internationale opsporinglijst.
Je zult dan ook in het buitenland niet " vrij zijn" .
Wanneer je wilt gaan werken, je rijbewijs of paspoort wilt regelen, kom je in de problemen.
Wil je je vrijheid terug, dan is de snelste en beste manier om mee te werken aan je behandeling. Een RM wordt geregeld weer bekeken.
De RM heeft tot doel een behandeling mogelijk te maken. Laat je zien dat het ook tijdens het verlof goed gaat, dan zal de RM sneller opgeheven worden.

Een RM krijg je wanneer je stoornis een gevaar oplevert voor jezelf of voor de samenleving.
Tijdens je verblijf in de kliniek wordt je behandeld en kan eventuele medicatie worden ingesteld. Wanneer je meewerkt aan een behandeling en vooruitgang boekt, dan kan de RM na een half jaar opgeheven worden.
Als je met een RM bent opgenomen, kunt je met verlof gaan als je toestemming hebt van het hoofd patiëntenzorg. Aan dit verlof mogen voorwaarden worden verbonden. Bijvoorbeeld dat je je medicijnen inneemt.

Als het niet goed met je gaat, kan het verlof weer worden ingetrokken. Een verlof dat goed verloopt, is een goede reden om opheffing van de RM te krijgen.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mijn plus. Geen idee waarom iemand hiervoor een min geeft. Als degene die de min geeft nou eens uitlegt waarom, helpt dat wellicht!