Waarom is nicrofilie in Nederland niet strafbaar gesteld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
Amadea
8 jaar geleden
Je bedoelt vermoedelijk necrofilie?

Antwoorden (1)

Omdat necrofilie zelf primair meer een psychische afwijking is dan een misdaad. Wel is er in de praktijk meestal een misdaad nodig om daadwerkelijk necrofilie te kunnen praktiseren, maar die zijn voldoende "gedekt" door de wet ; grafschennis, lijkschennis, voor seks met lijken is geen apart artikel nodig.
Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor seks met dieren ; is ook niet verboden, maar dierenmishandeling is dat wel.
Voor de wet hoeft niet elk detail speciaal in het wetboek van strafrecht te worden opgenomen. Ook in de DSM wordt necrofilie niet met name genoemd, maar valt het onder een groter scala seksuele afwijkingen (parafilie).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@marleen lees even de reactie en of link bij Amadea. Zover ik kan vinden is grafschennis geen issue (niet elk lijk licht al in een graf) en gek genoeg is lijkschennis geen strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog even verder gezocht. Het is niet waar dat seksuele handelingen verrichten strafbaar is in Nederland, ook niet onder een ander kopje. http://www.misdaadjournalist.nl/2013/10/seks-met-lijk-niet-strafbaar-dus-zomaar-een-stokoud-hasjbericht/ Advocaten hinten dat zelfs blijkbaar aan hun cliënten zodat ze minder straf zouden krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.wetboek-online.nl/jurisprudentie/ljnBC7427.html 3.10 Lijkschennis is noch in het Wetboek van Strafrecht, noch in het Wetboek van Strafrecht van Aruba zelfstandig strafbaar gesteld. Wij missen dus een bepaling als art. 225-17/18 Nouveau Code Pénal(6) en § 168 StGB(7), waarin verminking van een lijk als zodanig een strafrechtelijk feit uitmaakt. Stoffelijke overschotten mogen op grond van art. 151 Sr weliswaar niet worden begraven, verbrand, vernietigd, verborgen, weggevoerd dan wel weggemaakt, maar alleen indien daarbij sprake is van het bijkomende oogmerk dat dit gebeurt teneinde de dood of de doodsoorzaak te verhelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je argument over seks met dieren klopt nou ook niet helemaal volgens mij.
http://www.nu.nl/binnenland/2175638/seks-met-dieren-wordt-echt-verboden.html
Er is in mijn ogen juist een verbod op gekomen omdat het zo moeilijk is te bewijzen dat seks met een dier mishandeling zou zijn. En volgens mij wordt in DSM necrofilie wel genoemd/gespecificeerd:
https://en.wikipedia.org/wiki/Necrophilia#Classification
Er wordt zelfs een complete onderverdeling gemaakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen, links is vijf jaar oud
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
sorry: de link is vijf jaar oud (links is al veel ouder)