Hoeveel inzittenden mag ik vervoeren?

Ik heb een peugeot 206 met vijf plaatsen met alle vijf een gordel. Bij mijn autoverzekering heb ik een inzittende plus afgesloten. Ben ik hiermee gewoon verzekerd voor vijf  inzittenden of voor vier? In de polis kan ik het niet terugvinden. Ik ben verzekerd bij aon direct.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Het beste antwoord

In het RVV 1990 staat dat de bestuurder niet meer personen mag vervoeren dan er zitplaatsen zijn. Samengevat heeft men net zoveel plaatsen als er gordels zijn. Er wordt wel eens verteld dat het geoorloofd is om op grond van bijzondere redenen meer personen op de achterbank te vervoeren. Dit is niet juist.
Er is geen enkele reden, noch een bijzondere reden, om meer personen te vervoeren op de achterbank dan het aantal gordels op de achterbank.
Als je de passagiers aanvullend verzekert bij je autoverzekering kun je kiezen tussen de schadeverzekering voor inzittenden en de ongevallen-inzittendenverzekering. Dan zijn zowel passagiers als de bestuurder verzekerd voor letselschade na een ongeval. Dit krijg je ook als jij degene bent die het ongeval heeft veroorzaakt. De passagiers kunnen altijd schade verhalen op de WA-verzekering van de schuldige partij. Beide verzekeringen zijn vooral ook handig voor de bestuurder.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wist je trouwens dat passagiers onder de 18jaar met een lengte van minder dan 1,35 gebruik dienen te maken van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een keurmerk als bedoeld in artikel 22, vijfde lid, van de wet.

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
artikel 59

http://www.wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/27/Artikel59/geldigheidsdatum_02-08-2015

Toegevoegd na 19 minuten:
Schadeverzekering voor inzittenden (SVI) /Ongevallenverzekering voor inzittenden (OVI)
Als je één (of beide) van deze aanverwante verzekeringen hebt afgesloten, zijn alle inzittenden, inclusief de bestuurder, bij een auto-ongeval verzekerd en krijgen de werkelijk geleden schade vergoed tot maximaal het verzekerde bedrag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je mag zoveel personen vervoeren als er autogordels zijn, bij moderne auto's staat dat aantal in je kentekenbewijs.
5 Personen vervoeren is ook toegestaan met rijbewijs B, de verzekering zal dan ook bij een ongeval vergoeden.