wat zijn energielabels(wat betekent het)? wanneer krijgt je huis een bepaalde energielabel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

et energielabel voor woningen geeft met klassen (A++ tot en met G) en kleuren (donkergroen tot en met rood) aan hoe energiezuinig een huis is, in vergelijking met soortgelijke huizen. Energielabel A++ (donkergroen) is zeer zuinig, energielabel G (rood) is zeer onzuinig.
Het energielabel is geen los papiertje, maar een rapport van enkele pagina's. Daarin staan de eigenschappen van de woning, de gegevens van de adviseur die het energielabel heeft afgegeven en standaardadviezen om de woning energiezuiniger te maken. En natuurlijk welk energielabel het huis heeft gekregen.

Om een geldig energielabel te krijgen moet de eigenaar van de woning contact opnemen met een gecertificeerde energielabeladviseur (voor een overzicht van adviseurs (zie Energielabel aanvragen). De adviseur neemt dan de woning of het gebouw op.
De adviseur meet verschillende bouwdelen op en inventariseert daarvan de isolatiewaarde. Verder inventariseert de adviseur de installaties die in huis zijn: voor verwarming, ventilatie, warm tapwater en eventuele zonnepanelen.

Zie voor heel veel meer informatie de bron.