Mogen ''review'' sites mijn bedrijf reviewen?

Ik maak steeds vaker mee dat er reviews worden gezet op allemaal verschillende reviewsites maar mogen die reviewsites mijn bedrijf nou eigenlijk reviewen? Hebben zij daar het recht op zonder dat ik toestemming daarvoor heb gegeven? Alvast Bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
TurfGraver
7 jaar geleden
Volgens mij mag u (althans wel vaak) aangeven dat u niet vermeld wil worden.
Kans is er dan bij uw bedrijf iets als:
"Wil niet dat klantenervaringen op deze site gepubliceerd worden"
staat. Wat dan ook weer veelzeggend is. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hahaha, ja dat zegt nog meer dan een slechte recensie. Als ik een slechte recensie lees over een bedrijf, kan dat heel goed betekenen dat het iemand is met toevallig een slechte ervaring soms ook door de klant zelf. Maar een bedrijf dat NIET gereviewed wil worden, daar zou ik denk ik nooit iets kopen....
TurfGraver
7 jaar geleden
Zie overigens ook negatieve reviews als kans om te verbeteren. Vaak bieden deze site namelijk ook u de mogelijkheid om te reageren.
Ontevreden klanten waar u niks van weet zijn erger...
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Bij bijvoorbeeld trustpilot kan iedereen een review geven over elk willekeurig bedrijf. Stel dat ik in jouw winkel of webshop iets koop kan ik dat daar plaatsen. Met het website adres erbij. Jouw winkel hoeft daar niet bij aangesloten te zijn...gelukkig.

Antwoorden (1)

Ja dat mag, binnen de kaders van de wet. Als de review zou vallen onder smaad of laster zou je ook de reviewer aan kunnen pakken via de rechter (hoewel dat niet aan te raden is). Ook kan je de reviewsite vragen een feitelijk onjuiste klacht weg te laten halen.

https://webwinkelrecht.nl/reclame/wat-te-doen-met-recensies-van-klanten/

"Wie ontevreden is over een product of bedrijf, kan zich op websites, blogs of bij het bedrijf (via reviewsystemen) zelf daarover afreageren. Dat mag dankzij het recht op vrije meningsuiting, maar wanneer daarmee de reputatie van het product of bedrijf wordt aangetast, willen veel bedrijven in actie komen want dat is toch smaad of laster, en het kost gewoon omzet. Maar wat kun je doen?

In principe is dit niet tegen te houden en is op zich ook geen slechte ontwikkeling. Het is toegestaan recensies over bedrijven/ondernemers te verzamelen of te (laten) plaatsen, ongeacht het soort dienstverlening. Of het bedrijf nu een zzp’er is of een BV met 800 medewerkers, men mag over het bedrijf praten. Afdwingen dat men geheel wordt verwijderd van een recensiesite, is dus niet mogelijk."

"Stap naar de reviewsite
De stap naar de reviewsite is de volgende. Een reviewsite moet ingrijpen bij klachten, als vaststaat dat de recensie geen basis in de feiten heeft en/of nodeloos grievend is. Negatief zijn mag, zelfs stevige taal is toegestaan. Een duidelijke mening of overdrijving is ook niet snel aan te pakken (“ik raad dit mijn ergste vijand nog niet aan”) maar zodra men feitelijke zaken gaat noemen, moeten deze wel kloppen."

Overigens zal het in de praktijk lastig zijn een klant die niet goed weergeeft wie hij is, en welke niet te herkennen is aan de klacht, voor de rechter te slepen.