Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een webwinkel je wachtwoord vragen voor retourneren Chromebook?

Onlangs een Chromebook gekocht en (met goedvinden van webwinkel) geretourneerd naar de webwinkel voor het terugstorten van het aankoopbedrag.

Nu vraagt de webwinkel het wachtwoord van mijn Google-account (toegang tot werk-mail, foto's, en alle bestanden op Google Drive etc.) om de Chromebook te kunnen resetten. Als ik dat vooraf had geweten had ik hem uiteraard zelf gereset. De webwinkel is trouwens een grote speler.

Kunnen en mogen zij dat zomaar vragen en verwachten? En móet ik daar aan meewerken om mijn geld terug te kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
726
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een prutsers. Gewoon even een mailtje terugsturen dat ze het niet helemaal snappen.
Voeg dit bij.
https://support.google.com/chromebook/answer/3227606?hl=nl Echt wat een knoeiers. Kan er niet bij...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat dat is geen fabrieksreset maar een hardreset
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Resetten is in dit geval Chrome OS opnieuw installeren zodat de Chromebook opnieuw verkocht kan worden. Daarvoor zeggen zij dus het wachtwoord nodig te hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kees52 Goed punt Voor de factory reset. https://gigaom.com/2013/11/15/how-to-factory-reset-a-chromebook-if-you-dont-have-the-password/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou ik nooit geven. Desnoods sturen ze het ding terug zodat je het zelf kan doen, maar ze zullen zelf ook wel snappen dat je je wachtwoord niet gaat geven.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je hebt dit wachtwoord niet nodig om de pc te resetten (terugzetten naar fabrieksinstellingen), dus ik zou niet weten waarom ze dit nodig hebben. Als je je wachtwoord wel wil geven zou ik hem zo snel nodig nadat de handeling is verricht veranderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat hier om een Chromebook, met Chrome OS (geen pc / Windows). De webwinkel zegt dus het wachtwoord nodig te hebben om Chrome OS schoon te kunnen installeren.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding