Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moord plegen in twee verschillende landen?

Stel dat ik hier iemand vermoord en het land weet te ontvluchten.
En bij aankomst in een ander land ga ik verder met moorden.
In welk land zal ik dan berecht worden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is natuurlijk een mooi voorbeeld van, Joran van der Sloot. (Al is het in het geval van Natalee Holloway nog steeds de verdachtenstatus).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je kan dan in het land berecht worden waar je bent opgepakt. Door uitleveringsverdragen kan het ook gebeuren dat je daarna ook naar het andere land gaat voor berechting.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet zo zeer het land waarin je bent opgepakt is van belang, maar waar het strafbare feit is gepleegd. B.v. Moorden in Nederland en België en opgepakt in Duitsland. Dan zal Duitsland je niet berechten, maar uitleveren.
Castle
6 jaar geleden
Vraagsteller geeft aan dat hij in het andere land verder gaat met moorden. Dan mag ik aannemen dat hij in dat land moord en opgepakt wordt.
De seriemoordenaar zal voor elke moord apart strafbaar zijn. En in theorie kan ook voor elke moord apart berecht worden. Meestal zal een rechter de verschillende moorden samenvoegen zover mogelijk. Bij moorden in verschillende landen zal het in de praktijk op neer komen op verschillende rechtszaken. De kans op herhaling zal de rechter zeker meenemen, dus de moord in een ander land zal zeker op rechtzitting besproken worden. En bij voldoende bewijs ook meegewogen worden in de straf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je wordt als eerste berecht in het land waar je aanhouden wordt. maar daarna in het andere land. Maar mogelijk kan het ook omgekeerd zijn. Het gaat puur om wel land als eerste het bewijs en rechtzaak rond heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding