Mag je WW of andere bijstandsuitkering aanvragen nadat je er afstand van hebt genomen?

Hallo,
Situatie is als volgt, stel je voor als iemand zelf ontslag heeft genomen om voor zichzelf te beginnen (in de IT), in deze ontslag moest hij ook vermelden dat hij afstand doet van WW en andere bijstandsuitkeringen. Want deze persoon wou voor zichzelf beginnen. Maar na een jaar (werkloos te zijn geweest, bezig met zijn zaak) bleek het een flop te zijn (te weinig klanten, stekker gaat uit de zaak). Kan een persoon dan alsnog aanspraak maken op een WW uitkering of een andere bijstandsuitkering? Of geldt dan deze verklaring nog steeds, dat hij van zijn ex-werkgever geen uitkering mag aanvragen. Zijn ex-werkgever haalde als reden aan dat hij 1.) vrijwillig uit dienst is gegaan en 2.) dat hij dan dient mee te betalen als persoon in de WW gaat.

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Als je vrijwillig ontslag neemt heb je geen recht op ww dat heet namelijk verschuldigd werkloos dus door eigen toedoen. Als je daarna als ondernemer aan de slag bent gegaan heb je helemaal geen recht meer op ww
Antoni
8 jaar geleden
De vraagsteller gaat nog een stap verder, ronron1212! Welk recht heeft de ondernemer als zijn onderneming mislukt?
ronron1212
8 jaar geleden
Antoni de mogelijkheid tot bijstand daar gelden strengen regels voor als je ex ondernemer bent.

Het beste antwoord

Het is een beetje plausibel wat de werkgever destijds heeft afgedwongen.
De rechtsgeldigheid daarvan lijkt mij nogal dubieus, zeker waar het gaat om het verbieden van het doen van bijstandsaanvragen. Daar gaat hij niet over.

De WW wetgeving is idd. wel zo veranderd dat de werkgever mee in de lasten van een WW uitkering moet bijdragen, als 'n ex werknemer die aanvraagt en toegekend wordt.
Ook in gevallen van ontslag met wederzijds goedvinden kan er, onder bijzondere voorwaarden en omstandigheden, tóch recht bestaan op een WW uitkering.

Nu is dat echter te laat. Het recht op WW heb je nu niet meer, je bent immers eigen ondernemer. En die moet zelf zijn broek ophouden.
En zolang je ondernemer blijft heb je in principe wel recht op een uitkering BbZ
(Bijstandsbesluit Zelfstandigen) als je aan (een heleboel) voorwaarden voldoet.
Zie hiervoor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand-voor-zelfstandigen-bbz

Maar ook als je al gestopt bent met je bedrijf en nog steeds werkloos, dan kom je wel in aanmerking voor de WWB (de wet werk en bijstand).
Ook weer met een heleboel voorwaarden en regels waar je je aan te houden hebt.

Zowel de BbZ als de WWB moet je bij de Gemeente aanvragen.

En dat rare beding van je werkgever van destijds.... die kun je vergeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. U bent een van de weinige die op de hoogte is van deze BbZ en WWB. Dit is letterlijk het stuk wat in mijn VSO (VastStellingsOvereenkomst) staat omtrent een uitkering aanvragen bij UWV: Werknemer verklaart uitdrukkelijk af te zien van eventuele rechten op de Werkloosheidsuitkering WW en de Bovenwettelijke Werkloosheidsregeling Hoger Beroepsonderwijs (BWRHBO) en zal na beëindiging van het dienstverband geen aanvraag voor een uitkering uit hoofde van werkloosheid bij het UWV indienen. Mocht het UWV op verzoek van werknemer toch een uitkering op grond van de WW en/of BWRHBO toekennen, dan is de werknemer aansprakelijk voor alle schade die de werkgever dientengevolge lijdt.
_______________ Hierboven kan ik afleiden dat ik wel bij andere instanties een uitkering mag aanvragen (zoals bij de gemeente) maar niet bij UWV.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat heb je goed afgeleid. Je kunt via de gemeente een aanvullende of een gehele Bijstandsuitkering aanvragen. Maar meer dan 65 of 70% van het wettelijk minimumloon krijg je i.i.g. niet. Maar nogmaals, via het UWV heb je sowieso al geen recht op WW aanspraken meer omdat de termijn daarvoor allang verlopen is. Dat recht ga je pas weer opbouwen als je in loondienst gaat werken en daarmee langer dan een half jaar je salaris verdient hebt. (26 wekeneis). En dan nog krijg je maar een hele korte WW periode.

Andere antwoorden (1)

Een ww-uitkering vraag je niet aan bij je voormalige werkgever maar bij het UWV. Een werkgever heeft niets te beslissen over de toekenning.

Als je echter zelf als werknemer vertrekt bij een bedrijf heb je geen recht op ww. Ook later niet, als de onderneming niet succesvol is. Dat is een risico bij ondernemen. Dus als het inkomen en vermogen beneden een bepaalde grens komen, komt een bijstandsuitkering in zicht. De gemeente zal daar echter allerlei eisen aan stellen. (Bijv. inschrijven als werkzoekende.)

Het lijkt me het beste dat betrokkene eerst ergens in loondienst gaat (uitzendbureau kan dus ook) waardoor ook ww-recht wordt opgebouwd voor het geval er een eind zou komen aan het dienstverband buiten eigen initiatief.

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor de duidelijkheid:
Het UWV beslist (o.a.) over de toekenning van ww. Ww is een werknemersverzekering waarvoor werkgevers premie afdragen.
De gemeente beslist over de toekenning van o.a. bijstandsuitkeringen. Die worden betaald uit de belastingpot.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk, dan is mijn vervolgvraag: stel je voor als hij niet of nauwelijks inkomsten genereert uit zijn eigen zaak (denk maar aan max. 100 euro per maand), uiteraard is hij in de tussentijd op zoek naar andere alternatieven om inkomsten te genereren (zoals werk in loondienst zoeken en klanten werven), wat zijn dan wel zijn rechten op het gebied van inkomen? Ik begrijp uit jouw verhaal (onder bepaalde voorwaarde) wellicht recht op een bijstandsuitkering? Persoon in kwestie heeft van zijn werkgever gehoord dat de werkgever ook deels zijn WW meebetaalt (aan UWV) mocht hij ontslagen worden (dus niet vrijwillig zijn weggegaan) vandaar dat hij er zwart op wit afstand van moest nemen en zelf ontslagbrief moest schrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus.
Kleine nuance: een werkgever heeft tot op zekere hoogte wel degelijk invloed op het al dan niet toegekend krijgen van WW. Als deze je namelijk op staande voet ontslaat, heb jij in principe geen recht op WW.
Computoon
8 jaar geleden
Rabelais: als de werkgever je terecht ontslaat op staande voet heb je inderdaad geen recht op ww. Maar als de ontslagen werknemer het niet eens is met dit ontslag en de rechter oordeelt dat het ontslag kennelijk onredelijk was, dan wordt het weer een heel ander geval. Lizio: bijstand is onder zeer strikte voorwaarden mogelijk (raadpleeg gemeente) als er te weinig inkomen/geen vermogen is en er op geen enkele andere uitkering recht bestaat. Het is het vangnet van de overheid dat ervoor zorgt dat mensen in leven kunnen blijven. Eisen zijn streng, controles ook en bedragen laag (uit mijn hoofd: 70 procent van het minimumloon voor een alleenstaande). Bij een 'gewoon' bedrijf betaalt de werkgever ww premie voor z'n werknemers en deze wordt afgedragen aan de Belastingdienst die ervoor zorgt dat die premie bij het UWV komt. Er wordt niet nog een keer meebetaald aan een ww-uitkering als een werknemer ontslagen wordt. Dat zou bedrijven trouwens in grote moeilijkheden brengen als ze mensen om bedrijfseconomische redenen ontslaan.
Computoon
8 jaar geleden
Dat de werkgever vraagt om een schriftelijke bevestiging van een zelf genomen ontslag is normaal. Dan heeft hij 'bewijsmateriaal '. Als een voormalige werknemer een ww-uitkering aanvraagt, zal aangetoond moeten worden dat het initiatief bij de werkgever lag. Zo niet, dan is de gewezen werknemer (in principe) verwijtbaar werkloos en bestaat geen recht op een uitkering. Om de uitkering te kunnen krijgen bij een 'onvrijwillig' ontslag, moet een gewezen werknemer zich binnen enkele dagen na einde dienstverband inschrijven bij het UWV. Hij heeft dan ook sollicitatieplicht, enz.
Computoon
8 jaar geleden
En om volledig te zijn: er is maar 1 sector waarbij de werkgever 'zelf' de ww-uitkering betaalt aan het UWV (en het UWV weer aan de gewezen werknemer). Dat is de sector Overheid en Onderwijs. Deze sector is (wat men noemt) eigenrisicodrager.
Werkgevers in die sector betalen geen ww-premie voor de mensen die bij hen in dienst zijn.
Dit is de uitzondering die de regel bevestigt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@computoon: dat is exact de sector waar dat geldt; persoon werkte onder CAO-HBO. Dat heb je goed gezien. Vandaar dat hij er afstand van moet nemen. HBO instelling betaalt niet het volledige bedrag, maar ik geloof 70% aan UWV en overige 30% door UWV zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, duidelijker kan het niet zijn, wel ... ::))