Ik ben al ruim 9 jaar gescheiden maar heb ooit een testament met toen mijn man laten maken. Is het dan nog geldig? en zoja wat moet ik ondernemen?

We hebben samen een zoon van 17 en hij heeft nog een zoon uit een vorige huwelijk van 38 weet niet of dit mee speelt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Dat testament is nog geldig. Ik weet natuurlijk wat er precies in staat. Als je het wil veranderen moet je naar een notaris. Die kan je ook adviseren. Het loont de moeite bij verschillende notarissen prijzen op te vragen. Het eerste orienterende gesprek is gratis.

Toegevoegd na 9 uur:
Ik weet natuurlijk NIET alles wat erin staat, maar voor een deel ook weer wel. Naam notaris, naam van degene die het testament laat opstellen, datum, plaats, naam en geboortedatum begunstigden, omschrijving van hetgeen wordt nagelaten, voorwaarden etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe weet jij zo precies wat in de vraagstellers testament staat? mis je niet het woordje "niet"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eh..sherpa, ben jij soms hun notaris?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.....haar ex-man :)
Een testament blijft geldig totdat je het herroept. Je kunt je testament ook wijzigen, hiervoor moet je dan naar een notaris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Daarom is het heel verstandig om in het testament zelf op te nemen dat het (of bepaalde delen ervan) nog slechts geldig is als je op het moment van overlijden niet gescheiden was en er ook geen echtscheidingsprocedure was gestart. Zou iedere notaris moeten adviseren.
Wanneer je een testament hebt en je gaat scheiden is het verstandig dit na te laten kijken door een notaris. Een echtscheiding is een ingrijpende gebeurtenis. Het is belangrijk dat je testament bij overlijden overeenkomt met jouw wensen. Juist deze wensen kunnen door een echtscheiding flink veranderen.

Een notaris kan jouw testament aanpassen waardoor je ex-partner op geen enkele manier aanspraak meer kan maken op een gedeelte van jouw erfenis. Ook niet via gezamenlijke kinderen.

Toegevoegd na 19 minuten:
De notaris kan het testament altijd terugvinden in het Centraal Testamentenregister

Je kunt ook een nieuw testament laten maken, waardoor het eerdere testament ongeldig wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult er mee naar de notaris moeten, of zelf moeten begrijpen wat erin staat.
In een testament kunnen allerlei constructies opgenomen worden voor het geval je (op dat moment) partner overlijdt, jullie gaan trouwen, scheiden of krijgen kinderen.
Een testament is wat dat betreft een maatpak, en kan voor iedereen anders in elkaar gestoken worden.