Kan iemand van de rechtbank in mijn dossier kijken? Ook al is het iemand van een afdeling die daar niks mee te maken heeft zoals systeembeheerders...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Systeembeheerders bij de rechtbank kunnen niet inde dossiers kijken. Dat moet zelfs niet kunnen
Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens mag dit niet
Gegevens betreffende een persoon moeten –kort gezegd- in de context blijven waarvoor het is verzameld.
Het is ook niet zo dat dossiers van de ene sector naar de andere mogen.
Dus bij de sector strafrecht is het niet toegestaan dat een medewerker in een dossier van de sector civielrecht kan kijken, zelfs niet als het over dezelfde persoon gaat.
Het moet zowel digitaal als virtueel niet kunnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij de rechtbank is de mogelijkheid van het inkijken van de dossiers niet alleen afhankelijk van de functie, maar van functie én sector.

Toegevoegd na 1 uur:
Bron is van 28 juli 2013
http://ivorentoga.nl/archieven/1641
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoe wil je dat bewerkstellen ? Officieel mogen ze het misschien niet zien maar een systeembeheerder kan overal bij op de servers
Computoon
8 jaar geleden
Inderdaad. Waarschijnlijk moeten ze dan ook een geheimhoudingsverklaring ondertekenen om die reden.
ronron1212
8 jaar geleden
Als een systeem goed beveiligd is is te volgen wie wat in kijkt. Als een systeem beheerder dingen doet die hij niet mag bijvoorbeeld in zaken zoeken of snuffelen dan is hij strafbaar. Systeem beheerder hoeven niet overal bij te kunnen ook daar is spraken van rechten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Rotterdam/Nieuws/Pages/RechtbankRotterdamdigitaliseertstrafdossiers.aspx
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2014/09/08/advocaten-krijgen-beschikking-over-digitale-strafdossiers
Alleen rechters, officieren van justitie en griffiers hebben de beschikking over de digitale dossiers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De advocaat kan alleen door in te loggen met de advocatenpas en kaartlezer op het advocatenportaal en het strafdossier naar zijn eigen werkplek downloaden. Alleen na indiening van een stelbrief gericht aan de griffier of de officier van justitie