Helmplicht

Ben je als motorrijder w e t t e l i j k verplicht je helm af te zetten,als je wordt aangehouden?

Toegevoegd na 2 uur:
En wat dan met een Burka?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit iemand met een burka op een motor zien zitten. En sinds wanneer schrijf je burka met een hoofdletter?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het niet over een burka (sorry voor die hoofdfdletter ik dacht het is een hoofddoek dus dan ook maar een hoofdletter(haha)op de motor maar moet je die ter plekke afdoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh?, heb je het nu WEL of NIET over een burka. Ik zie het toch duidelijk in je vraag staan (toegevoegd).

Het beste antwoord

Volgens de verkeerswetgeving nee, je moet je rijbewijs ed afgeven.

Volgens de Wet ID moet een ieder vanaf 14 jr zich kunnen identificeren.
Dat betekent automatisch dat je op verzoek van een aangewezen peroon moet meeweren aan dat onderzoek als het relevant is, dwz geen willekeur.
Heb je een helm op dan zou dit de zichtbaarheid van je gelaat kunnen bemoeilijken en kan je gevorderd worden, in het kader van het vaststellen wie je bent, om de helm af te zetten.
Daar dus niet aan willen meewerken zou een aanhouding kunnen opleveren.

Standaard de helm af moeten zetten is onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allen bedankt voor de bijdrage. Deze reactie voldoet het meest aan mijn verwachting.

Andere antwoorden (7)

Ja, vanwege de identificatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar ga ik wel van uit.

Je zult je moeten legitimeren en op je legitimatiebewijs staat je pasfoto. De agent zal toch goed moeten kunnen oordelen of jij het werkelijk bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, maar als iemand een burka draagt en zich moet identificeren, dan zijn we opeens weer racisten. Krom wereldje, niet?
Hoe dan ook, +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag is kan of moet hij dat kunnen als ik de helm op heb en wat zegt de wet hier van?
Voor zover ik weet staat nergens dat je verplicht bent je helm af te zetten. In de officiële informatie over identificatieplicht staat niets vermeld. Ik heb ook gezocht in de Politiewet en heb niets kunnen vinden over helmen die af moeten. Maar als je weigert, gaat de politie natuurlijk moeilijk doen en zullen ze beweren dat geen goede identificatie mogelijk is. En dan mag je mee naar het bureau, misschien laten ze je nog een uurtje met helm op in de cel zitten en daarna sturen ze de ambulante psychiater op je af (als je geluk hebt en ze niet zelf meteen al met geweld die helm van je hoofd rukken). Uiteindelijk krijgen ze toch hun zin en kom je alleen weg nadat die helm af is geweest. Helaas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De burkadraagster zal mee naar het bureau moeten om daar door een vrouwelijke agent in het gezicht gekeken te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en de helmdrager? en wat dan met de motor?
Als de persoon zich verstaanbaar kan maken hoef de helm niet af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In benzinestations als je wil afrekenen moet de helm al af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ze moeten je kleur van je ogen kunnen zien en als je bij het politiebureau bent al helemaal voor de foto
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar om de kleur van mijn ogen te kunnen zien hoeft de helm niet af en men heeft mij nog nooit gevraagt de zonnebril af te zetten.