Kan ik mijn reiskosten terugvragen van de Belastingdienst?

Ik ga wekelijks naar het activiteitencentrum van GGz. Ik heb geen baan of een opleiding en ontvang alleen een uitkering. Kan ik de reiskosten die ik maak naar het activiteitencentrum terug vragen via de belastingaangifte?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Amadea
8 jaar geleden
Alleen als jij daar vrijwilligerswerk doet. Maar is het voor jouw eigen vermaak, dan behoort het tot de normale onkosten (net als eten en kleding) en kunnen die niet gedeclareerd worden.
Eric1993
8 jaar geleden
@Amadea Ik zit daar omdat ik dus een dagritme wil aanhouden. Ik maak daar voorwerpen die weer verkocht worden in een winkel van het GGz. Heb ik er rechtbop volgens u?
Amadea
8 jaar geleden
Volgens mij niet. Maar ik ben geen belastingspecialist, daarom zet ik het ook als reactie en niet bij de antwoorden. Het lijkt mij echter stug dat dit soort reiskosten vergoed zouden worden.
ronron1212
8 jaar geleden
Ontvang je een vrijwilligers vergoeding?
Eric1993
8 jaar geleden
@ronron1212 Nee, ik maak soms werkstukken bij de dagbesteding en die worden dan verkocht zonder dat ik daar zelf financieel voordeel bij heb.
fisbel
8 jaar geleden
@Eric1993:
Alleen als een arts een verklaring zou willen afgeven dat de dagbesteding medisch noodzakelijk is, dan zijn de vervoerskosten aftrekbaar. Voorbeeld:
1 van mijn belastingklanten woont zelfstandig (beschermd wonen) Heeft een uitkering en gaat elke dag naar een activiteitencentrum - dagbesteding. Vervoerskosten zijn hier niet aftrekbaar. Hoewel het voor de klant heel belangrijk is niet de hele dag thuis te zitten, maar een dagritme te hebben is hier geen belastingaftrek mogelijk. Het lijntje naar zuiver medisch noodzakelijke kosten is te dun. Ander voorbeeld:
dementerende klant, nog thuiswonend, gaat enkele dagen per week naar dagbesteding. Er is een medische noodzaak ook om de partner lucht te geven en opname in een verpleegtehuis te voorkomen c.q. uit te stellen. De niet vergoede kosten van vervoer zijn aftrekbaar. (werkelijke kosten)

Antwoorden (1)

Als het enkel gaat om dagbesteding, dan niet. Maar als het onderdeel is van je behandeling, er bij de dagbesteding ook therapieën of (sociale danwel psychologische) trainingen zijn en je dat kunt aantonen met een zorg- of begeleidingsplan, dan is het de moeite om het voor te leggen aan de inspecteur, omdat vervoer van en naar medische behandelingen die je niet vergoed krijgt bij je zorgverzekeraar, wél aftrekbaar is.

De site www.meerkosten.nl schrijft hierover:

"Dagbesteding
Veel mensen met een beperking maken gebruik van voorzieningen voor dagbesteding. Ze maken reiskosten om daar te komen. In principe vallen deze reiskosten niet onder het begrip 'reiskosten voor medische behandelingen'. In een aantal gevallen is het echter wel te verdedigen om ze hier toch onder te brengen, namelijk als (para)medische behandelingen zoals logopedie, fysiotherapie of ergotherapie in 2014 deel uitmaakten van het persoonlijke zorgplan en ook daadwerkelijk tijdens de dagbehandeling werden aangeboden."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eric1993
8 jaar geleden
@Lies12
De dagbesteding maakt inderdaad deel uit van mijn behandeling. Daarbij volg ik bij het GGz op een andere locatie EMDR therapie en cognitieve therapie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Informeer eens bij je ziektekostenverzekering, of desnoods bij je gemeente als het bij de belasting niet lukt.
fisbel
8 jaar geleden
@crea:
de volgorde is: kijken bij de ziektekostenverzekering of er vervoerskosten worden vergoed (waarschijnlijk niet) of gemeente. Vaak is er de gratis mogelijkheid van groepsvervoer van en naar een activiteitencentrum (busje). Als de ziektekostenverzekering of de gemeente geen of onvoldoende vergoedt of regelt, komt de Belastingdienst in beeld. Eerst moeten dus alle mogelijkheden bekeken worden voordat de kosten in de aangifte kunnen worden opgenomen m.a.w. er zijn geen voorliggende voorzieningen. Als er een medische noodzaak is kunnen de werkelijke kosten van vervoer in de aangifte worden opgenomen. Dat kan bijvoorbeeld ook een eigen bijdrage zijn. (niet het eigen risico van de verzekeraar) @Lies12:
De vraag voorleggen aan de inspecteur is overbodig. De regelgeving is op dit punt duidelijk genoeg. Vervoerskosten zijn hier aftrekbaar mits er een medische noodzaak aanwezig is en er geen voorliggende voorzieningen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Fisbel: als het gaat om reiskosten van en naar (para)medische behandeling dan zijn de kosten aftrekbaar, maar gaat het hier dan niet om de vraag of het hier gaat om alleen dagbesteding of om iets wat onderdeel is van de behandeling? Volgens mij moet die vraag eerst beantwoord worden, en is dat soms niet direct duidelijk. Voor wat betreft overige mogelijkheden (die inderdaad hoe dan ook vóórliggend zijn op eventuele aftrek) geldt dat bij de verzekering vervoer van en naar dagbesteding sowieso niet vergoed wordt. Van en naar medisch specialist (en heel enkele verzekering vergoedt ook vervoer naar bijv. huisarts of fysio, maar het gros niet) geldt vanuit het basispakket dat dit alleen vergoed wordt bij patiënten die voor chemo of bestraling gaan, voor nierdialyse, die volledig rolstoelafhankelijk zijn of voor visueel gehandicapten die niet met het OV kunnen reizen. Dus nog los van het feit dat het hier gaat om dagbesteding en dat niet onder de zorgverzekeraar valt, is vanuit de zorgverzekering die vergoeding sowieso erg beperkt. Het door Fisbel bedoelde (groeps)vervoer dat vanuit de WMO betaald wordt, moet geïndiceerd zijn door het CIZ of voor nieuwe indicaties de gemeente. Dit wordt niet standaard gedaan, maar alleen wanneer dit nodig is omdat iemand niet zelfstandig kan reizen. In het geval van Eric is dat blijkbaar niet het geval, want zijn vraag is niet hoe hij op de locatie kan komen, maar of de kosten voor dat vervoer aftrekbaar zijn. Ook daar is dus geen vergoeding mogelijk. Wat wél nog zou kunnen als Eric een uitkering heeft op Bijstandsniveau, is een tegemoetkoming vanuit de Bijzondere Bijstand. Maar ook dat wordt steeds strenger beoordeeld en zal men dus een afweging maken van de noodzaak van de gemaakte kosten en de vraag of dit dusdanig bijzondere (medische) kosten zijn dat ze voor vergoeding in aanmerking komen. Houd er dan rekening mee dat je zult moeten uitleggen waarom deze kosten anders zijn dan bijvoorbeeld de reiskosten die iemand maakt voor werk, vrijwilligerswerk of opleiding die ook lang niet altijd vergoed worden.
fisbel
8 jaar geleden
@Lies12:
ik ben het helemaal met uw reactie eens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Fisbel: maar mijn reactie bevat ook een vraag ;-) In eerste instantie gaf je aan dat voorleggen aan de inspecteur niet nodig is, terwijl ik mij nog steeds afvraag óf deze kosten in deze situatie wel aftrekbaar zijn. Dat staat en valt volgens mij met de vraag of het enkel dagbesteding betreft, of dat het onder de behandeling valt. Het feit dat bijvoorbeeld behandeling wel plaatsvindt bij dezelfde instelling, maar op een andere locatie, maakt dat IK dat zo niet durf te zeggen. Ik denk dat dat afhangt van de inhoud van een behandelplan. Wat overigens behoorlijk moeilijk te beoordelen zal zijn door een inspecteur, die immers geen psycholoog of psychiater is. En het overleggen van het complete zorgplan vind ik behoorlijk ver gaan. Dat vind ik toch soms al hoor, onlangs vroeg de inspecteur mij om onder meer een uitdraai van de door mijn verzekering vergoede zorg van een heel jaar. Was uiteindelijk niet eens nodig (kosten die je opvoert als aftrekpost zijn immers per definitie NIET vergoed door de zorgverzekeraar) maar dat is nogal een stapel met zeer privacygevoelige informatie die daar wordt opgevraagd door een niet-medicus.
Eric1993
8 jaar geleden
@Lies12 Het activiteitencentrum is echt nodig voor mn behandeling met de therapieeen die ik erbij krijg. Er is binnen de GGz codes die aangeeft of iets echt nodig is, en ik heb dus zo'n indicatie voor het activiteitencentrum.
fisbel
8 jaar geleden
Als er een (medische) indicatie is, zou ik zeggen: aftrekbare vervoerskosten. Hoewel opgevoerde specifieke zorgkosten niet of nauwelijks hoeven te worden verantwoord zolang de bedragen laag zijn, kan het zijn dat een hoge aftrek vervoerskosten leidt tot vragen van de inspecteur. Omdat de inspecteur op afstand ook niet kan zien of de kosten werkelijk gemaakt zijn, volgt dan vaak een overkill aan specifieke vragen: doktersverklaring, uitdraai OV-kosten, bewijzen dat er werkelijk moest worden gereisd, afsprakenkaarten of toezenden van behandelplan. Zoveel vragen dat je je kan afvragen in hoeverre de wet op de privacy dit toelaat. Zie de reactie van Lies12. Reiskosten (bezoekkosten) , vervoerskosten: het zijn sowieso kosten in het 'grijze' gebied. Als dan ook nog reiskosten ziekenbezoek en vervoerskosten arts / specialist op 1 hoop worden gegooid, zelfs door een belastinginspecteur die via thuisbezoek de aangifte voor een niet mobiele belastingklant deed (meegemaakt) dan kan je je afvragen: ziektekostenaftrek - hoe lang gaan we daar nog mee door. Ik verwacht dat deze aftrekpost binnen afzienbare tijd verleden tijd is. Veel te fraudegevoelig, veel te arbeidsintensief, veel te ongrijpbaar. De vraag is dan wel hoe deze vaak kwetsbare groep met veelal gering inkomen daarvoor gecompenseerd zou kunnen worden. Waarschijnlijk wordt het schrappen van de ziektekostenaftrek de zoveelste bezuinigingspost. Waar gebeurd:
Ik zou afgelopen jaar aangifte doen voor een echtpaar met € 8000 aftrek specifieke zorgkosten per jaar. Voornamelijk reiskosten ziekenbezoek en vervoerskosten - door een belastingmannetje én op het Belastingkantoor werden de kosten allemaal opgevoerd bij vervoerskosten met als fiscaal voordeel dat voor vervoerskosten de vermenigvuldigingsfactor geldt bij een lager dan modaal inkomen. Nou doe ik nooit heel moeilijk, maar ik vroeg wel om de reiskosten ziekenbezoek en vervoerskosten uit te splitsen. Onzin natuurlijk volgens de mensen, want ook het Belastingkantoor deed niet zo 'moeilijk' Uiteindelijk had het echtpaar niet zo'n goed gevoel tav mijn persoon en gingen liever naar het Belastingkantoor. Hoe dat afgelopen is weet ik niet (.....)