Hoe moet je het rode licht interpreteren als voetganger? Tot die tijd mag je starten met oversteken, of voor die tijd moet je over zijn?

Aan de hand van deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/overig/vraag/573124/groene-periode-verkeerslichten-langer-wagens#c1861827

Vroeg ik mij af hoe je het rode licht voor voetgangers moet interpreteren, of het groene. Voor een auto is het simpel. Voor dat het rood is moet je voorbij de streep/verkeerslicht zijn. Na het verkeerslicht weet je niet eens of je voor rood de kruising ook daadwerkelijk over bent.

Bij voetgangers is de situatie vaak anders, het licht is ook aan de andere kant van de straat zichtbaar. Als je halverwege het zebrapad bent en het licht springt op rood, dan hebben mensen het idee dat ze "te laat" zijn. Maar is dat ook zo? Betekent rood niet gewoon dat je niet meer mag beginnen met lopen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Groen klinkt als doorlopen :) Maar je mag beginnen te lopen zolang het licht groen is. Wordt het licht rood, dan mag je niet meer beginnen met oversteken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea Dus de reactie van mensen die gaan rennen bij rood of dreigend rood (knipperend groen), is dus deels onterecht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wettelijk wel, qua overlevingsdrang niet met hoe sommige mensen rijden ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook met de auto mag je de kruispunt (ook bij groen licht) niet oprijden als je niet kunt inschatten of je deze zonder te belemeren kunt oversteken.
Kortom, groen licht is inscahtten of u de kruispunt zonder belemmering kunt oversteken, zo ja doorrijden en anders blijven staan.
Voetgangers welke aan het oversteken zijn (hebben ingeschat dat ze zonder belemmering kunnen oversteken) maar die worden verrast omdat ondertussen het ander verkeer groen heeft gekregen is een inschatingsfout van de voetganger geweest. Maar het overige verkeer mag pas beginnen met overstekendat als dat kan (voetganger de overkant bereikt heeft). :)
Ja ik weet het, praktijk is vaak anders. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mij is tijdens de revalidatie verteld, nadat ik zei dat ik zenuwachtig werd van dat snelle getik bij groen licht, dat je rustig de wandeling naar de overkant af kan maken, ook als het licht ondertussen rood wordt. Overigens is het wel een menselijke reactie sneller te gaan lopen als je weet dat het rood is. Sinds dien laat ik me niet meer opjagen door dat getik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De link die je bij de vraag geeft is een vraag die Brussel betreft.
Het verschil in oversteektijd tussen auto's en personen is omdat personen en groupe oversteken en auto's één voor één.
Jouw vraag gaat over wanneer er overgestoken mag worden en wanneer niet. @Crea, natuurlijk mag jij nog oversteken als het groene licht knippert (voor snelwandelaars).
Het is aan jezelf of je nog begint als het tikken (voor blinden en slechtziende) al begint. Zelfs als het licht rood is, terwijl jij nog niet aan de overkant bent, is het niet de bedoeling dat je platgereden wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc Ik snap het verschil in vragen, vandaar ook dat ik een andere vraag heb gesteld. Toch hebben de vragen enige overlap, althans als je de gedachtegang van Summo zou volgen. @Moordigger Jij stelt dus dat het een fout van de voetganger is. Echter zijn er voetgangers die dan wellicht nooit meer over kunnen steken. Als het zo is dat rood alleen aangeeft dat je dan niet meer mag beginnen met oversteken, dan kan je nooit meer echt van een fout spreken. Althans dat lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle antwoorden zijn verdwenen ??
SimonV
8 jaar geleden
Hopelijk duidelijker antwoord: Tot het rode licht aangaat mag je oversteken.
In de praktijk blijken mensen in paniek te kunnen raken als zij tijdens de oversteek, na een korte periode knipperend groen, een rood licht zien en, door hun trage snelheid, vrezen de overzijde niet bijtijds te bereiken. Die vrees is reëel want volgens de huidige wettelijke regelingen mogen verkeerregelinstallaties ingesteld staan op een loopsnelheid van 1,2 m/sec (4,32 km/ uur). Dat is een hoge snelheid voor ouderen en voetgangers met krukken, rollators of kinderwagens. Want de gemiddelde loopsnelheid van ouderen is volgens de richtlijnen 3,2 km/uur en een langzame oudere loop 2,5 km/uur. http://www.verkeerskunde.nl/internetartikelen/internetartikelen/voetgangerslichten-moeten-oversteken-(vk-3-2013).31705.lynkx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MrTomaat, Ik zou de oorzaak van deze "fout" bij de voetganger of de instelling van de verkeerslichten kunnen leggen.
Voetganger zou sneller moeten oversteken om kruispunt ‘vrij’ te maken of instellingen zouden meer tijd moeten gunnen zodat de kruispunt vrij gemaakt kan worden.
Oranje of knipperende voetgangers lichten betekenen dan ook dat die tijd krap begint te worden.
Aan de ander kant betekend groen niet dat je mag rijden als kruispunt nog niet vrij is (er steekt nog iemand over).
Tja verkeerslichten zijn er om ons te helpen het verkeer te regelen. Maar zodra we er ‘rechten’ aan proberen te ontleden houden we dus ook weinig rekening met elkaar.. ;)
nounka
8 jaar geleden
Was het zelfs niet dat als je begint over te steken ( een voet op de baan ) en dan net het op rood springt, je eigenlijk nog mag voortgaan, zelfs al zou voet terugnemen veel minder lang duren. Dus zolang het groen is,... gaan.

Het beste antwoord

VOETGANGERSLICHTEN
Als voetgangersoversteekplaatsen zijn voorzien van lichten dan betekent:
• groen licht: voetgangers mogen oversteken;
• groen knipperend licht: voetgangers mogen oversteken, maar het rode licht verschijnt spoedig;
• rood licht: voetgangers mogen niet meer beginnen met oversteken, reeds overstekende voetgangers moeten zo snel mogelijk doorlopen.

Het rode licht kan worden vervangen door een geel knipperlicht in de vorm van een waarschuwingsdriehoek. Het geeft aan dat voetgangers op eigen risico mogen oversteken, mits zij het overige verkeer ter plaatse - ook het afslaande verkeer - voor laten gaan. Voetgangers die liever willen oversteken als het rijdende verkeer rood licht heeft kunnen wachten op het groene voetgangerslicht, want dat blijft gehandhaafd.

Voetgangerslichten kunnen voorzien zijn van een rateltikker. Blinden en slechtzienden kunnen daarmee horen of zij veilig kunnen oversteken. Als het voetgangerslicht op rood staat, is een tikkend geluid te horen. Staat het voetgangerslicht op groen, dan is een snel tikkend, ratelend geluid te horen.

Als bij verkeerslichten een drukknopinstallatie voor voetgangers is geplaatst, dan moeten voetgangers eerst op de drukknop drukken om groen licht te krijgen. Bij deze installaties is meestal het gele drukknopbord geplaatst.

En voor de duidelijkheid: de voetganger is ook verkeer. Ook voor hem gelden de kleuren van de voetgangersverkeerslichten. Buiten de verkeerswet is een voetganger een wandelaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
@JoanDArc dit antwoord is goed en klopt ook zoals je het keurig hebt geformuleerd ++++
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron dank je wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het alle voornaamste is natuurlijk dat men niet meer start, als men denkt niet veilig meer de overkant te kunnen bereiken.
Iemand die kampioen is op de 50meter kan op de grens van het toelaatbare oversteken. Iemand die zich voortbeweegt met de snelheid van een slak zal moeten wachten.
Ook dit zal allemaal in overweging worden genomen als er iets verschrikkelijk fout gaat.

Andere antwoorden (1)

Jullie maken het allemaal veel te ingewikkeld. Als het voetgangers stoplicht groen is, mag je beginnen met oversteken, en moet je redelijkerwijs zo snel mogelijk naar de overkant lopen. Als tijdens de oversteek het stoplicht op rood springt, mag je zonder probleem je oversteek vervolgen, ook als je nog een vluchtheuvel passeert, je hoeft daar niet te blijven wachten (tenzij er op de vluchtheuvel ook een stoplicht staat). Je hebt altijd voorrang op al het overige verkeer.