Moet een auteur of uitgever toestemming verlenen als een boek door de bibliotheek mag worden uitgeleend?

Of zijn auteursrechten niet van toepassing op georganiseerd uitlenen van boeken, en bepalen de bibliotheken geheel zelfstandig welke boeken ze uitlenen?

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bibliotheken betalen volgens mij iets per keer dat het boek wordt uitgeleend, dat bedrag zit in het lidmaatschap van lener...

Het beste antwoord

Nee, dat loopt sinds november 1996 via de Stichting Leenrecht. Deze organisatie is als rechtspersoon belast is met de uitvoering van de regeling voor het leen- en verhuurrecht. Zij is bevoegd tot de inning en verdeling van de vergoedingen.

Stichting Leenrecht incasseert die vergoedingen rechtstreeks bij de openbare bibliotheken, spelotheken en cd-uitleen. Jaarlijks worden vervolgens die leenrechtvergoedingen aan de rechthebbenden uitgekeerd. Dat gebeurt via zogenaamde verdeelorganisaties. Dat zijn bestaande organisaties die zich elk op een speciale groep van rechthebbenden richten.

Leenrechtgelden komen langs die weg terecht bij de grote groepen van rechthebbenden, zoals schrijvers en vertalers, illustratoren, fotografen, vormgevers, uitgevers, componisten, musici, acteurs, producenten en anderen. Daarnaast wordt vaak een beperkt deel van de gelden aangewend voor een scala van sociale en culturele doelen ten gunste van rechthebbenden.
Amadea
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar is het dan zo dat als je betaald het boek altijd mag uitlenen? Of zijn er boeken waarbij nog extra restricties zitten, zoals bijv. dat het boek minimaal al een tijd op de markt moet zijn? Bovendien vraag ik me af op grond van welke regeling dan geeist kan worden dat er betaald moet worden. Als ik immers een boek koop en dat uitleen aan een paar vrienden of desnoods onbekenden mag dat toch ook? of niet?
Amadea
8 jaar geleden
Er zit een "window time" op. Dat betekent dat een nieuw boek de eerste paar maanden alleen via een boekhandel te koop is. Pas na drie tot zes maanden zal je het in een bibliotheek kunnen lenen. Tenzij er een versnelde uitleen mogelijk is door samenwerking met een plaatselijke boekhandel. Dan zijn die boeken nog niet als bibliotheekexemplaar ingewerkt, maar wel al tegen hogere betaling te leen.
Amadea
8 jaar geleden
De vraag en mijn antwoordinformatie betreffen trouwens alleen bibliotheken. Als je wilt weten hoe het bij privé personen gaat zul je een andere vraag moeten stellen. Dat gaat buiten deze vraag om.

Andere antwoorden (1)

Daar gaat het auteursrecht niet over.

Wel is er een Stichting Leenrecht. Cedar (www.Cedar. nl) doet daarvoor het uitvoerend werk. Bibliotheken betalen voor elk uitgeleend boek een vergoeding. Via een verdeelsleutel komt dat geld bij de rechthebbenden terecht.
Computoon
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
maar is die vergoeding dan niet te beschouwen als (betaling van de) auteursrechten?
Computoon
8 jaar geleden
Nee. Meer als een vergoeding voor gederfde omzet omdat het boek maar 1x wordt aangeschaft en door velen gelezen. De meesten bibliotheeklezers zullen het niet meer in de winkel kopen.
Veel auteurs verkopen hun auteursrecht aan de uitgever van het boek.