Is het verboden om de bloembakken aan de buitenkant van het balkon op te hangen?

Volgens mijn beneden buurman is het officieel wettelijk niet toegestaan om de bloembakken aan de buitenkant van het balkon op te hangen.
Klopt dit?
Alvast bedankt

3 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K
Pieterke
3 jaar geleden
Mijn woningbouwvereniging verbiedt het in elk geval.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@elothomas
Een aantal jaren geleden is in Den Bosch een vrouw overleden, nadat ze een bloempot op haar hoofd had gekregen welke van de balkonrand was gestoten. Logisch dus, dat er voor appartementsgebouwen veiligheidsregels zijn voor wat betreft ophangen of neerzetten van zaken op een balkon. 28 augustus 2005 16:32
DEN BOSCH - Een 65-jarige vrouw uit Den Bosch is in de nacht van zaterdag op zondag overleden aan haar verwondingen, nadat woensdag een bloempot op haar hoofd was gevallen. De vrouw liep over het Schout van Hanswijkplein in de Brabantse hoofdstad toen een bloempot van de zesde verdieping van een balkon naar beneden viel en op het hoofd van de vrouw terechtkwam.
https://www.nu.nl/algemeen/581264/bloempot-doodt-vrouw.html
Utrecht
3 jaar geleden
Geen wet maar vaak staat de verhuurder (woningbouw) het niet toe.
Te groot risico dat er een keer een bak naar beneden komt.
elothomas
3 jaar geleden
Dank u voor uw reacties. Dat je je plantenbakken goed veilig moet stellen daar ben ik mij terdege van bewust. Ik was niet heel helder in mijn vraagstelling!
Mijn vraag gaat specifiek om de "blaadjes cq bloemmetje" die eventueel naar beneden dwarrelen, of dit wettelijk is verboden is, Hij vindt de blaadjes en bloemmetjes nogal storend

Antwoorden (1)

Als je bloembakken aan de buitenzijde van een balkon van een appartementsgebouw wilt hangen, moet je informeren of er geen bouwkundige- en veiligheidseisen zijn waaraan je moet voldoen. Denk eraan dat je bij ongevallen met je plantenbak altijd zelf verantwoordelijk bent voor schade of lichamelijk letsel aan derden. Controleer bijvoorbeeld of de bloembak niet zijdelings uit de beugels kan glijden.