Particulier maakt tegelijk met krant dezelfde foto. Wie is eigenaar?

Stel de volgende situatie voor. De fotograaf van de krant of een ander persbureau komt bij een evenement en organiseert een foto. Naast de fotograaf staat een particuliere fotograaf en maakt dezelfde foto als de krant.

Is deze foto van de particulier rechtenvrij? Eventueel wel als er duidelijke verschillen zijn, zoals b.v. positie armen, benen of handen? Of is de krant / persbureau eigenaar omdat het de foto heeft georganiseerd?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

De foto en de rechten erop zijn van de fotograaf maar bij een conflict zal aangetoond moeten worden wie de foto gemaakt heeft.
Meestal zal dat geen probleem zijn omdat er verschillende fototoestellen zijn gebruikt die hun informatie aan de foto toevoegen zodat bekend is welke foto met welk toestel gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
die informatie die gekoppeld is aan de foto is via de computer bijna in zijn geheel te veranderen. zegt eigenlijk niet zoveel.
Cryofiel
8 jaar geleden
"Bijna" in zijn geheel te veranderen? Welk deel zou *niet* kunnen worden veranderd?
Reddie
8 jaar geleden
Jij hebt het over andermans foto die je zit te verstieren.
De vraag gaat over iemand die zelf een foto heeft gemaakt.