Zijn er regels mbt het rijden van een ambulance met sirene of ze zigzaggend door de spoorbomen mogen?

Een ambulance met sirene mag bijvoorbeeld door rood rijden. Maar mag hij ook de dichte spoorbomen passeren?
Is dat aan de chauffeur zelf om dat in te schatten of zijn daar ook wettelijke regels voor, of beleid van het ziekenhuis?
In een ander antwoord staat dat iemand van railned zegt dat hij dat mag. Zijn er dan ook regels die moeten worden opgevolgd van prorail of de ns?

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Het beste antwoord

De ambulance die met sirene en zwaailicht rijdt is een voorrangsvoertuig dat vrijstelling heeft van alle artikelen uit het Reglement Verkeersregels & Verkeerstekens (RVV).

De ambulance mag dus zigzaggend door de spoorbomen gaan.

De ambulance mag nooit de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen en het gebruik van de vrijstelling is gezien de situatie noodzakelijk.
Daarnaast zijn er nog richtlijnen die instructies geven voor dit soort situaties.

Toegevoegd na 1 dag:
Aanvulling:
Met dank aan ronron1212.
Op grond van de richtlijnen van de branche organisatie mag een ambulance niet dichte spoorbomen passeren.
Zie de reacties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fremar
8 jaar geleden
Uw bron gaat om politie voertuigen,staat nergens dat ambulaces over gesloten spoorweg mogen(lijkt mij ook niet verantwoord indien dit wel zou mogen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De bron gaat inderdaad over politie maar er is geen verschil tussen de vrijstelling van voorrangsvoertuigen.
Er moet gestopt worden op grond van de RVV en daarvan is een voorrangsvoertuig vrijgesteld en mogen ze doorrijden. Of het het risico waard is bepaalt de chauffeur van de ambulance. Als seconden een kwestie van leven en dood zijn kan ik mij voorstellen dat de chauffeur besluit om door te rijden als hij denkt dat het mogelijk is.
ronron1212
8 jaar geleden
Bij gesloten spoorwegen is er geen sprake van een ontheffing of inschatting het kan en mag niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212
Misschien heb je wel gelijk met je mening maar het staat los van de feiten.
ronron1212
8 jaar geleden
@gerardkh Welke feiten en staat volgens mijn nergens dat dat mag het is juist niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het verbod om door een gesloten spoorwegovergang te rijden is vastgelegd in het RVV en door de vrijstelling geldt het verbod niet voor voorrangsvoertuigen.
ronron1212
8 jaar geleden
5.2. Het rijden door rood licht
ronron1212
8 jaar geleden
5.2. Het rijden door rood licht
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron12
Je hebt gelijk, in art.91 wordt de ambulance als voorrangsvoertuig vrijgesteld maar in de brancherichtlijn wordt dit in de gedragsrichtlijn art. 5.2 weer verboden.
http://www.ambulancezorg.nl/download/downloads/1608/brancherichtlijn-optische-en-geluidssignalen-2009.pdf
ronron1212
8 jaar geleden
Is toch ook logisch een trein is nog wel iets anders dan een andere rijdend voertuig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is vraag wat er gebeurt als een ambulance chauffeur dit wel doet en het gaat goed.
Op basis van het RVV kan hij niet veroordeelt worden, hij zal waarschijnlijk alleen door zijn werkgever gestraft kunnen worden voor het niet opvolgen van de richtlijn.
Over de gevolgen van een ongeluk durf ik mij niet uit te laten dat is voer voor echte juristen.
erotisi
8 jaar geleden
Als ik het goed begrijp mogen ze dus ook niet over onbewaakte spoorwegovergangen. Ben benieuwd of bij heel overzichtelijke overgangen daaraan wordt gehouden. Als ik een patient zou zijn hoop ik van niet.