Van MBO naar HBO, recht op een studentenreisproduct of niet?

Mijn vriend heeft in juni zijn studie op het mbo afgemaakt en begint in september een aan het hbo. We waren in de veronderstelling (zo lazen we op duo) dat hij geen recht meer had op studiefinanciering maar dan een lening en een studentenreisproduct. We hebben verder dus geen actie ondernomen en kregen vandaag een brief op de mat met een reisproductschuld van 193,- Is dit nou een foutje vanwege de overbrugging of had mijn vriend echt geen recht meer op het studentenreisproduct?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Antwoorden (2)

Als je aan het mbo hebt gestudeerd heb je 4 jaar recht op studiefinanciering en een studentenreisproduct. Nadat je jezelf hebt aangemeld voor de nieuwe hbo opleiding is er opnieuw recht op maximaal 4 jaar studiefinanciering en een studentenreisproduct. Studiefinanciering en een studentenreisproduct voor het hbo moet je wel zelf weer opnieuw aanvragen.

Als de HBO-studie start op 1 september 2015 of later krijg je te wel maken met het leenstelsel.
fisbel
8 jaar geleden
Studenten in het hoger onderwijs, kunnen vanaf 1 sept. dit jaar, een studievoorschot aanvragen, omdat de basisbeurs verdwijnt. Dit studievoorschot is een lening, onder gustige voorwaarden, die bij de overheid afgesloten kan worden. Ze zijn er echter niet toe verplicht als ze het zelf kunnen bekostigen. Omdat hij dit jaar begint aan zijn hbo en voor het eerst studiefinanciëring aanvraagt, valt hij onder de voorwaarden en ook als hij van het mbo naar het hbo gaat, valt hij hieronder.
Het gratis reisproduct, de studenten ov-kaart, blijft gewoon bestaan en hier verandert niets aan...het blijft gratis.

Dat er een rekening op de deurmat viel, heeft misschien als oorzaak dat hij er tussen 16 juli en 16 augustus j.l. mee gereisd heeft. In deze periode is het reisproduct namelijk niet gratis en kan hij er wel met 40% korting gebruik van maken. Wanneer de korting geldt is afhankelijk van het type abonnement...week of weekend.
amc