Heb je het recht om zelf een psycholoog uit te kiezen?

Een kennis moet naar een bepaalde psycholoog van haar huisarts, maar nu wilt zij ergens anders.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Erna55
8 jaar geleden
Het gaat over een kennis. Jij hebt de situatie via de kennis gehoord.
De vraag gaat over het eventuele "recht" dat iemand heeft.
Ja, iemand heeft het recht om naar een ander psycholoog te gaan. Maar voordat je een recht claimt, is het wel eens goed om te kijken wat er echt aan de hand is. Het zou kunnen dat de huisarts vanwege een bepaalde specialisatie de psycholoog uitgekozen heeft.
Het kan dat de huisarts goede ervaringen met deze psycholoog heeft.
Het kan dat er een samenwerkingsverband is.
Een huisarts kan veel redenen hebben om voor deze psycholoog te kiezen. Waarom wil jou kennis perse naar een andere psycholoog ?
Wat vind hij/ zij mis met de aanbevolen psycholoog?
Waarom heeft hij/ zij dat niet met de huisarts besproken ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn gelukkig nog enkele kleine zorgverzekeraars die ook vergoeden als niet gecontracteerd is. Voorwaarde is wel dat aan de indicatievoorwaarden is voldaan.
Poet
8 jaar geleden
Je kunt naar een psycholoog die je zelf wilt. Vraag wel even of je verzekeraar die dekt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@RayHolland: ook grote zorgverzekeraars vergoeden als een zorgverlener niet gecontracteerd is, zolang je maar een restitutiepolis hebt en daar dus extra premie voor betaalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn kennis wil naar een andere psycholoog omdat deze meer gespecialiseerd is in wat zij behandelt wilt hebben en ook qua lokatie dat maakt het makkelijker zodat anderen haar kunnen helpen met reizen (ligt meer op de route) Ook heeft zij geen fijne ervaring waar de huisarts wil dat ze naar toe gaat.

Antwoorden (1)

Je mag zelf een psycholoog kiezen. Als je wilt dat de kosten vergoed worden door je zorgverzekeraar:
- moet deze psycholoog er wel een contract mee hebben
- moet het probleem in aanmerking komen voor vergoeding.

Het kan zijn dat je huisarts een zeer goede reden heeft juist voor deze therapeut te kiezen. Misschien is deze gespecialiseerd in de problematiek van je kennis.

Niet alle zorg zoals geleverd door een psychiater, klinisch psycholoog, psychotherapeut of door een GGZ-instelling komt voor vergoeding in aanmerking. Door het Zorginstituut Nederland is onder andere aangemerkt als niet-verzekerde zorg op grond van de Zorgverzekeringswet (Zvw):
- Hulp voor problemen met werk en relatieproblematiek;
- De behandeling van aanpassingsstoornissen;
- Psychosociale hulp;
- Zorg bij leerstoornissen waaronder dyslexie (zie artikel 35);
- Zelfhulp;
- Het toeleiden naar zorg;
- Preventie en dienstverlening;
- Bepaalde interventies (psychoanalyse, neurofeedback, deep brain stimulation en transcranial magnetic stimulation);
- Psychologische hulp in verband met somatische aandoeningen.

Toegevoegd na 6 uur:
Het kan zijn dat de psycholoog van de huisarts een Praktijk Ondersteuner Huisarts met een specialisatie in geestelijke gezondheidszorg is. De sessies hiervan vallen onder huisartsenzorg en worden gedekt vanuit het basispakket. Hiervoor geldt geen eigen bijdrage of eigen risico.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ff contact opnemen met de zorgverzekeraar. Niet alles wordt volledig vergoed